Starým dieselom hrozí v EÚ úplný zákaz. Tvoje auto obchádza emisné limity
Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 je už definitívny. Európska únia ale počítala s tým, že staršie spaľováky budú po cestách jazdiť ešte niekoľko rokov, no desiatky súdnych procesov z Nemecka by to mohli zmeniť a staršie diesle možno budú musieť úplne odstaviť.
Portál AutoNews upozornil na to, že milióny vozidiel spĺňajú emisné normy iba v laboratórnych podmienkach a pri reálnej prevádzke sú na tom výrazne horšie.
Problém sa týka zhruba 10 miliónov vozidiel rôznych európskych, ale i ázijských a amerických automobiliek, ktoré spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6a+b. Problém spočíva v meraní vypúšťaných emisií, ktoré sú podľa environmentálnej skupiny Deutsche Umwelthilfe (DUH) v reálnych podmienkach podstatne vyššie, než povoľuje norma.
Problém spočíva v teplote
Meranie produkcie emisií nových vozidiel prebieha v laboratórnych podmienkach. Autá spĺňajúce normu Euro 5 a novšou disponujú recirkulačným systémom v podobe EGR ventilu, kedy sú výfukové plyny opätovne vháňané do spaľovacích valcov, aby znížili konečné emisie vypustené do ovzdušia.
Problém ale spočíva v tom, že tento systém dokáže pracovať iba v určitom teplotnom rozsahu. Ak je teda vonku zima, recirkulácia nefunguje a auto vypúšťa väčšie množstvo emisií, nakoľko softvér túto technológiu vypne.
Vozidlá sa ale testujú v laboratórnych podmienkach pri teplote 20 stupňov Celzia, kde sa niektoré z nich iba tesne dostali do emisného limitu. Mnoho vozidiel by tak pri meraniach v reálnych podmienkach neprešlo a práve to je predmetom niekoľkých súdnych sporov.
Problém sa má týkať predovšetkým automobilov VW Golf od roku 2008. Automobilka sa ale bráni, že tento softvér je nevyhnutný preto, aby chránil motorickú časť vozidla a bolo by nezodpovedné predávať autá bez neho. Inými slovami, autá by sa mohli viac kaziť, na čo by doplácal samotný zákazník.
Problém sa týka aj automobiliek BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche a ďalších výrobcov mimo Európy, uvádza DUH v tlačovej správe.
Hrozí, že predmetné autá nebudeme môcť používať
VW sa proti rozhodnutiu odolal a už pri pohľade na veľkosť tohto problému je jasné, že sa bude súdmi ťahať celé mesiace a možno aj roky. V tom najhoršom prípade hrozí, že Európska únia zakáže používať vozidlá, ktoré majú predmetný softvér, alebo ktoré iným spôsobom „obchádzajú“ emisné limity. Majitelia týchto vozidiel, samozrejme, budú musieť byť odškodnení, čo môže automobilky stáť miliardy eur.
Oveľa pravdepodobnejšia možnosť je však taká, že súd nariadi automobilkám predmetné vozidlá dovybaviť takým systémom, aby spĺňali emisné normy bez ohľadu na vonkajšiu teplotu, čo by tiež stálo výrobcov áut obrovské peniaze a čas.
Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že spotrebiteľ na tento problém nijako nedoplatí, nie je to úplne tak. Buď bude nútený kúpiť si novšie a drahšie auto, alebo bude musieť navštíviť servis, aby mu vozidlo dodatočne vybavili správe fungujúcim systémom zachytávania emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP