Šrotovné tisíce € pre staré dieselové autá a viacero dotácií. Slovensko chce čistejšie ovzdušie
Téma ochrany ovzdušia a životného prostredia patrí v súčasnosti medzi tie najdôležitejšie. Uvedomujú si to aj členské krajiny EÚ, ktoré už dlhšie obdobie na túto tému diskutujú a pripravujú opatrenia, ku ktorým sa jednotlivé členské štáty zaviažu. Slovensko samozrejme nie je výnimkou.
Zamierené na ochranu ovzdušia
Národný program znižovania emisií bude predovšetkým riešiť opatrenia na znižovanie emisií do ovzdušia, aby sa splnili redukčné záväzky zníženia emisií (národné stropy), stanovené smernicou EÚ 2016/2284 na rok 2030. Národné emisné stropy sa pritom stanovené pre SO2 (oxid siričitý), NOx (oxidy dusíka), VOC (prchavé organické zlúčeniny), NH3 (amoniak) a častice PM2,5.
Dosiahnutím týchto záväzkov sa majú znížiť celkové emisie znečisťujúcich látok, no to však nemusí ihneď znamenať dobrú kvalitu ovzdušia. Kvalitné ovzdušie sa môže docieliť plnením záväzkov a pozorným sledovaním dodržiavania limitných hodnôt. Je potrebné si uvedomiť, že kvalitné ovzdušie na Slovensku mať môžeme, no určitý čas to potrvá.
Spolupráca s viacerými sektormi
Členské štáty EÚ mali povinnosť vypracovať, prijať a vykonávať národné programy riadenia znečisťovania ovzdušia (NAPCP) s cieľom obmedziť svoje ročné antropogénne emisie a prispieť k dosiahnutiu cieľov smernice. Prvé národné programy znižovania emisií boli členské štáty podľa článku 10 smernice povinné predložiť Európskej komisii do 1. apríla 2019.
Národný program znižovania emisií bol vypracovaný Ministerstvom životného prostredia SR a v spolupráci so Slovenským hydrometeorologickým ústavom. Do jeho tvorby však boli zapojení aj relevantní partneri, najmä zástupcovia jednotlivých ministerstiev, zástupcovia súkromného sektora, ako aj neziskových organizácií a verejnosti.
V národnom programe sa nachádza viacero zamýšľaných opatrení, pričom niektoré prekvapili viac, iné menej. Okrem iného sa však niektoré opatrenia dotknú aj motoristov, nakoľko vieme, že práve doprava je jedným z najväčších znečisťovateľov ovzdušia. Elektromobilita je síce na vzostupe, no počet elektrických áut na našich cestách ešte zďaleka nie je na želanej úrovni.
Za starý diesel 2 200 €?
Slovenská republika sa v národnom programe zameriava aj na motiváciu majiteľov starších naftových automobilov. Cieľom tohto opatrenia je podporiť obmenu vozidlového parku a eliminovať z prevádzky vozidlá, ktoré produkujú veľký objem emisií znečisťujúcich látok a zhoršujú tak hlavne v mestách kvalitu ovzdušia.
Inšpiráciou na dosiahnutie tohto cieľa má byť šrotovné, ktoré poskytovalo MH SR v roku 2009. Odhaduje sa, že nové šrotovné by malo stáť okolo 50 miliónov eur, pričom podpora na vyradenie jedného vozidla nespĺňajúceho emisné kritériá by mala byť vo výške 2 200 €.
Na toto opatrenie sa vzťahuje aj ďalšie, ktorého cieľom je podporiť využívanie dopravných prostriedkov na alternatívny pohon a zníženie množstva emisií z dopravy, ktoré spôsobujú vozidlá so spaľovacím motorom. Toto opatrenie poznáme ako dotácie, pričom koncom roka 2019 bola zverejnená výzva na predkladanie žiadostí.
Dotácie mali veľký úspech, nakoľko celá suma vyčlenená na tento účel sa minula v priebehu pár minút. Len pripomenieme, že záujemca mohol získať na kúpu elektromobilu dotáciu vo výške 8 000 € a na nákup plug-in hybridu 5 000 €. Okrem toho mohli dotáciu čerpať aj obce, mestá či samosprávy, ktoré ich môžu využiť na výstavbu nových nabíjacích staníc.
Šrotovnému vo výške 2 200 € na vyradenie starších naftových automobilov má pomôcť aj ďalšie opatrenie, ktoré počíta so skrátením intervalu technických kontrol vozidiel starších než 8 rokov zo súčasného intervalu každé dva roky na raz ročne. Toto opatrenie síce predstavuje vyššie náklady pre motoristov, no na druhej strane častejšiu kontrolu vozidiel, ktoré by už na cestách nemali čo hľadať.
Špeciálne emisné hliadky
Zaujímavosťou je plánované zavedenie takzvaných cestných emisných kontrol, ktoré sú označované ako doplnkové opatrenie pravidelných kontrol technického stavu vozidiel s cieľom zabezpečiť, aby sa vozidlá počas používania udržiavali v bezpečnom a environmentálne prijateľnom stave. Tieto kontroly má vykonávať policajný zbor, pričom na túto činnosť bude nutné zabezpečiť potrebné vybavenie.
Tieto kontroly by sa mali zameriavať predovšetkým na odhaľovanie vozidiel, na ktorých boli demontované alebo znefunkčnené filtre pevných častíc (DPF filter). Na celoslovenské fungovanie je potrebných 18 kusov špeciálnych vozidiel a 18 kusov opacimetrov spolu s personálom vo forme 72 vyškolených policajtov – technikov.
Odhaduje sa, že na technické zabezpečenie bude potrebných viac ako 2,3 milióna eur, pričom okolo 1,8 milióna eur budú stáť špeciálne vozidlá a 540 tisíc eur pôjde na opacimetre. Odhadované náklady na jednorazové vyškolenie policajtov – technikov sa odhadujú na 72 tisíc eur a na ročné personálne zabezpečenie platov viac ako 1 milión eur.
Nízko emisné zóny a podpora bicyklov
Týmito opatreniami to však zďaleka nekončí. Po vzore niektorých západoeurópskych miest majú na území Slovenskej republiky vzniknúť aj takzvané nízko emisné zóny. Tie môžu byť vyhlásené v niekoľkých úrovniach, ktoré budú naviazané na emisné limity motorových vozidiel. Od tohto riešenie si predkladatelia sľubujú efektívne regulovanie vjazdu automobilov do miest na základe miery, akou znečisťujú ovzdušie.
Ako príklad uviedli Nemecko, kde sa nízko emisné zóny zaviedli na viac ako 50 miestach. V Berlíne sa podarilo vďaka nim za 3 roky zredukovať nebezpečné prachové častice z dopravy až o 50 %, čo rozhodne nie je zanedbateľné číslo. Podmienky, ako aj poplatky za vstup vozidlom do miest budú ukotvené v plánovanej novele zákona č. 137/2010 Z.z. (zákon o ovzduší).
Na obdobie 2020 – 2025 sa plánuje dokonca zavedenie krokov, ktoré by mali podporiť cyklodopravu a mäkkú mobilitu. Aj tu sa plánujú dotácie, ktoré by sa vzťahovali na rôzne typy bicyklov. Tie môžu byť použité napríklad na kúpu takzvaných cargobikeov, ktoré môžu byť využívané na dodávky tovarov a služieb, doručovanie pošty, prepravu detí či dochádzanie do práce.
Táto podpora sa bude vzťahovať na všetky pedálové bicykle, trojkolky či bicykle s asistenčným elektrickým pohonom. Nebude sa vzťahovať na motocykle, skútre a mopedy. Podpora bude spočívať v dotácii, ktorá bude vo maximálnej výške 50 % z celkovej obstarávacej ceny bicykla, najviac však 1 000 eur.
Až prax ukáže efektívnosť opatrení
Zatiaľ nie je možné povedať, kedy sa spomínané opatrenia podarí dostať do praxe. Ako je už zvykom, niektoré procesy trvajú dlhšie ako by sme si predstavovali, no nakoľko sme viazaní určitými záväzkami voči Európskej komisii, dúfame, že sa všetko pohne vpred a opatrenia budú dávať naozaj zmysel nielen predstaviteľom programu ale aj laickej verejnosti.
Je potrebné pripomenúť, že podobné národné programy musia spracovať a zaviesť do praxe všetky krajiny európskej únie, pričom niektoré z nich sa musia pripraviť na ešte prísnejšie opatrenia vzhľadom na ich vysokú produkciu emisií. Spomínané programy by mali byť navrhnuté na obdobie od roka 2020 do 2030, pričom neskôr sa budú s najväčšou pravdepodobnosťou ešte sprísňovať.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovákov čakajú veľké zmeny. Markíza chystá správy, aké Slovensko ešte nevidelo
Máš doma staré konzoly a elektroniku? Slováci majú unikátnu možnosť sa jej zbaviť a zarobiť stovky eur
Vláda chystá likvidačný zákon. Ak prejde, pokute sa už nikdy nevyhneš
Konsolidácia po slovensky. Policajti dostanú „herné“ počítače za 4500 €, cena nedáva žiaden zmysel
Majstrovstvá sveta v hokeji sú tu. Takto si zápasy Slovenska pozrieš úplne zadarmo (+ROZPIS)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cintulov syn po roku prehovoril: Po atentáte som si vymazal osobné fotografie a príspevky
Zuckerberg v tričku s americkou vlajkou ničí súperov. Miliardári majú nový trend, vysielajú ho naživo
Až 745 000 ľudí na ňu ročne doplatí životom. Nadmerná práca mení štruktúru mozgu a ohrozuje život
Šesťkrát ho postrelili a prežil. Zomrel „najchudobnejší prezident sveta“, ktorý dvakrát utiekol z väzenia
„Kolosálny škandál“: Slovenskí europoslanci reagujú na Pfizergate, Uhrík žiada odstúpenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci na nej vedia náramne ušetriť. Revolut spúšťa u nás revolučnú novinku (PREHĽAD)
- Astronómovia neverili vlastným očiam. V ďalekej galaxii spozorovali zvláštny disk
- Potupa neutícha: Odhalili, čo poháňa ruské kamikadze drony
- Tradičné batérie čoskoro skončia. Vedci vynašli rýchlejšiu a výkonnejšiu alternatívu
- AKTUÁLNE: Veľký elektropredajca spustil masívne zľavy, ušetriť môžeš stovky eur
-
- Potupa neutícha: Odhalili, čo poháňa ruské kamikadze drony
- Máš doma staré konzoly a elektroniku? Slováci majú unikátnu možnosť sa jej zbaviť a zarobiť stovky eur
- Čistá energia na tisícročia. Čína spustila reaktor budúcnosti, aký si Západ netrúfol postaviť
- Slováci na nej vedia náramne ušetriť. Revolut spúšťa u nás revolučnú novinku (PREHĽAD)
- Ikonickej stíhačke SR-71 z titánu pravidelne unikalo palivo. Sovieti ju USA závideli, takto Blackbird prepísal Studenú vojnu
-
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- Potupa neutícha: Odhalili, čo poháňa ruské kamikadze drony
- Slováci oslavujú, Gmail dostal skvelú funkciu. Tu je návod, ako si ju zapneš
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
Čína chce s Ruskom rozšíriť vojenskú spoluprácu, potvrdilo ministerstvo obrany
Ruská tieňová flotila v akcii. Loď odmietla zastaviť, vzdušný priestor narušil Suchoj
Vzácne zeminy ako znak zmieru. Čína ruší obmedzenia vývozu pre americké firmy
Vojna zasiahla aj energetiku. Ukrajina potrebuje miliardy na plyn
Rýchlejší než blesk: Tento robot zložil Rubikovu kocku za rekordných 0,1 sekundy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Cintulov syn po roku prehovoril: Po atentáte som si vymazal osobné fotografie a príspevky
Zuckerberg v tričku s americkou vlajkou ničí súperov. Miliardári majú nový trend, vysielajú ho naživo
Až 745 000 ľudí na ňu ročne doplatí životom. Nadmerná práca mení štruktúru mozgu a ohrozuje život
Šesťkrát ho postrelili a prežil. Zomrel „najchudobnejší prezident sveta“, ktorý dvakrát utiekol z väzenia
„Kolosálny škandál“: Slovenskí europoslanci reagujú na Pfizergate, Uhrík žiada odstúpenie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené