V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Západné automobilky, vrátane nemeckých priemyselných ikon, čelia vážnej výzve, ktorá môže otriasť samotnými základmi ich biznis modelov. Ako vyplýva z aktuálnej analýzy poradenskej spoločnosti EY, odvetvie prechádza zásadnou krízou, pričom niektorí tradiční výrobcovia áut by mohli už čoskoro čeliť otázkam o vlastnej dlhodobej životaschopnosti.

Porovnanie ziskovosti 20 najväčších automobiliek sveta za prvý štvrťrok tohto roka prinieslo pre západné značky nepríjemné zistenie. Až päť z najziskovejších šiestich výrobcov pochádza z Ázie, najmä z Číny. Zatiaľ čo čínske automobilky expandujú, západní konkurenti sa trápia so slabým dopytom, vysokými nákladmi a nedostatočne rýchlym prechodom na elektromobilitu.

Trh v Číne aj USA sa obracia chrbtom

Nemecké automobilky, ktoré dlhé desaťročia patrili k technologickým lídrom, strácajú dych. Podľa odborníka EY Constantina Galla sa situácia v tomto odvetví ešte viac vyostrí. „Ak budú ich zisky naďalej erodovať, niektorí môžu čeliť otázkam o prežití. Konkurencia v tomto odvetví je v súčasnosti brutálna,“ povedal Gall.

Okrem problémov s adaptáciou na nové trendy západných výrobcov zasahuje aj geopolitická situácia. Čína, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, čoraz viac preferuje vlastné značky. Západné firmy tak čelia poklesu trhového podielu v regióne, ktorý bol pre nich kľúčový.

Súčasne však prichádza rana aj zo strany USA, kde prezident Donald Trump zaviedol v apríli nové clá vo výške 25 % na dovoz áut. Tento krok môže podľa Galla viesť k miliardovým stratám na oboch stranách Atlantiku a ešte viac oslabiť pozíciu európskych a amerických výrobcov.

Znižovanie nákladov nestačí, treba zmeniť prístup

Viaceré automobilky už oznámili plány na škrty a optimalizáciu výdavkov. Analytici však upozorňujú, že to nebude stačiť. Podľa Galla musia západné firmy namiesto pasívneho škrtania prejsť k aktívnym investíciám, inováciám a pružnému prispôsobovaniu sa. Čínske značky totiž dokazujú, že práve rýchlosť, technologická pružnosť a sústredené investície sú kľúčové pre úspech v dnešnom dynamickom svete.

Západné automobilky tak stoja pred rozhodujúcim momentom. Ak nezareagujú rýchlo a strategicky, môže ich čoskoro prevalcovať konkurencia, ktorá sa už naučila hrať podľa nových pravidiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP