Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku sú použité materiály TASR a SITA.

Aktualizované: Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili súťaž na národnú štúdiu uskutočniteľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4. Cenu odhadujú na 1,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Vyplýva to z oznámenia o vyhlásení súťaže zverejneného vo vestníku verejného obstarávania, píše TASR.

Predmetom zákazky je vypracovanie a dodanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre traťové úseky na území Slovenskej republiky v rámci medzinárodného projektu Vysokorýchlostné železničné prepojenie krajín V4 Budapešť – Bratislava – Praha – Varšava.

„Štúdia uskutočniteľnosti navrhne súbor špecifických opatrení potvrdených zberom dát a analýzami a identifikuje zoznam riešení, ktoré by mohli byť posúdené a ďalej pripravované a realizované v krátkodobom, strednodobom, prípadne dlhodobom výhľade,“ uvádza sa v oznámení.

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

Štúdiu si zaplatia sami, môžu pribudnúť aj nové stanice

ŽSR požadujú spracovať dopravne, technicky, ekonomicky a environmentálne obhájiteľné riešenia plniace ciele projektu a navrhnúť optimálny prevádzkový koncept pre každé navrhnuté technické riešenie. Chcú tiež posúdiť a zdôvodniť potrebu realizácie nových železničných staníc alebo zastávok v nových lokalitách, ale napríklad aj posúdiť nové možnosti funkčného využitia existujúcej železničnej siete po výstavbe novej trate.

Zákazka zahŕňa okrem iného aj spracovanie kapacitnej analýzy existujúcej železničnej infraštruktúry uzla Bratislava a trate Devínska Nová Ves – Kúty – slovensko-česká štátna hranica.

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je cena, zákazka nebude spolufinancovaná z eurofondov. Záujemcovia o tender môžu predkladať ponuky alebo žiadosti o účasť do 28. marca tohto roka.

Pôvodný článok z 8. septembra 2021: 

Vláda odsúhlasila návrh na spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre projekt vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4, píše agentúra SITA.

Ministerstvo financií má zároveň poskytnúť Ministerstvu dopravy a výstavby na rok 2022 v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy finančné prostriedky na spracovanie štúdie v celkovej výške 1 mil. eur. Návrh na rokovanie vlády predložil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Ten má podľa uznesenia vlády zabezpečiť, aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejné obstarávanie na spracovanie uvedenej štúdie do 30. novembra 2021. Tie by mali uhradiť výdavky s tým spojené do konca roku 2024.

Projekt naznačí, či sú rýchlovlaky reálne. Inak nás obídu

Ministerstvo dopravy predložilo návrh na spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre projekt vysokorýchlostného železničného prepojenia krajín V4 na základe spoločného vyhlásenia predsedov ich vlád v júni 2018 o pristúpení k tomuto projektu a zámere spolupracovať na ňom.

Slovenská republika, ako jediná z krajín V4, nemá pripravený žiadny koncept budovania vysokorýchlostnej trate (VRT). „Spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti je jedným zo základných predpokladov nielen realizácie prípadnej výstavby VRT na Slovensku, ale aj možnosti financovania celého projektu z prostriedkov EÚ,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Neúčasťou na uvedenom projekte podľa rezortu hrozí trasovanie vysokorýchlostnej trate z Maďarska do Českej republiky a Poľska cez Viedeň, čiže mimo Bratislavy a Slovenska.

vlaky
TASR - Erika Ďurčová

Medzi štyrmi hlavnými mestami SR, ČR, Maďarska a Poľska takmer 350 km/h

Predmetom štúdie uskutočniteľnosti na Slovensku v oblasti technického a prevádzkového riešenia a následne ekonomického posúdenia vysokorýchlostnej trate, bude podľa materiálu trať od štátnej hranice SR s Maďarskom smerom na Bratislavu a Kúty po hranicu s Českom, vrátane koncepčných alternatív pre jednotlivé úseky.

Koridor VRT v rámci V4 na trase Budapešť – Bratislava – Praha – Varšava sa uvažuje vytvoriť z čiastkových úsekov s rýchlosťami 200, 250, 300 a 350 kilometrov za hodinu. Zámer podpísali ministri na úrovni V4 v závere minulého roka a následne ho poslali eurokomisárke pre dopravu a mobilitu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú