Budúcnosť čínskych elektromobilov (EV) na európskom trhu je zahalená v neistote. Členské štáty Európskej únie (EÚ) sa v nezáväznom hlasovaní o zavedení ciel na dovoz týchto vozidiel nedokázali zhodnúť, čím odhalili rozdielne postoje k tomuto kontroverznému opatreniu navrhovanému Európskou komisiou (EK).

EK zaviedla dočasné colné sadzby až do výšky 37,6 % na elektromobily z Číny s cieľom bojovať proti údajným nespravodlivým dotáciám tamojších výrobcov. V nezáväznom hlasovaní 12 členských štátov podporilo clá, štyria boli proti a 11 sa zdržalo hlasovania.

Medzi štátmi, ktoré dali zelenú clám, sa nachádzali Francúzsko, Taliansko a Španielsko. Nemecko, Fínsko a Švédsko sa zdržali hlasovania. Fínsky diplomat vyjadril pochybnosti o prospešnosti ciel pre EÚ, zatiaľ čo švédsky minister obchodu Johan Forssell zdôraznil dôležitosť dialógu s Čínou s cieľom nájsť riešenie. Peking totiž pohrozil odvetnými opatreniami.

EK bude pokračovať vo vyšetrovaní dotácií pre čínskych výrobcov počas nasledujúcich troch mesiacov. V novembri 2024 následne navrhne, či zaviesť trvalé clá na päťročné obdobie. Ak návrh prejde, členské štáty EÚ budú musieť opäť hlasovať. Na schválenie ciel je potrebná tzv. kvalifikovaná väčšina, t.j. 15 členských štátov, ktoré reprezentujú 65 % obyvateľov EÚ.

Proti clám sa postavilo viacero európskych automobiliek s výrobou v Číne. EK v snahe o kompromis zvažuje zavedenie nižších ciel na modely Mini vyrábané v Číne a Cupra Tavascan od Volkswagenu.

Hlasovanie odzrkadľuje komplexnú situáciu okolo ciel na čínske elektromobily. Na jednej strane existujú obavy o nekalú konkurenciu a ochranu európskeho priemyslu. Na druhej strane hrozí odveta zo strany Číny a negatívny vplyv na ceny a dostupnosť elektromobilov pre spotrebiteľov v EÚ. V novembri 2024 sa očakáva finálne rozhodnutie o osude ciel, ktoré bude mať značný dopad na automobilový priemysel v EÚ i Číne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú