V tomto texte boli použité aj materiály TASR.

Automobilový gigant Volkswagen (VW) zvažuje po prvýkrát v histórii zatvorenie svojich tovární v Nemecku. Tento krok by mohol znamenať zásadný zlom pre popredného európskeho výrobcu, ktorý čelí rastúcemu tlaku zo strany ázijských konkurentov a náročnému ekonomickému prostrediu. Plánované zmeny vyvolali silný odpor zo strany odborov, ktoré hrajú v koncerne kľúčovú rolu.

Podľa dostupných informácií vedenie koncernu označilo jeden z veľkých závodov na výrobu vozidiel a jeden na výrobu komponentov za zastarané. Tento krok však vzbudil vlnu nesúhlasu zo strany podnikovej rady a odborového zväzu IG Metall. Šéfka podnikovej rady Volkswagenu, Daniela Cavallová, očakáva „tvrdý odpor“ a varuje, že rokovania s vedením budú „veľmi nepríjemné“.

Konflikt medzi vedením a odbormi by mohol eskalovať na stretnutí plánovanom na 4. septembra, kde finančný riaditeľ Arno Antlitz a šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer predstúpia pred zamestnancov. Očakáva sa, že do diskusií zasiahne aj generálny riaditeľ Oliver Blume, ktorý čelí svojmu prvému vážnemu konfliktu od svojho nástupu do funkcie.

Volkswagen, najväčší priemyselný zamestnávateľ v Nemecku, už dlhodobo zápasí s poklesom svojej trhovej hodnoty a klesajúcou konkurencieschopnosťou na globálnych trhoch. Za posledných päť rokov prišiel o takmer tretinu svojej hodnoty, čo predstavuje najhorší výsledok spomedzi veľkých európskych automobiliek.

Podľa analytikov by závody v Osnabrücku a Drážďanoch mohli byť prvými, ktoré pocítia dopady navrhovanej reštrukturalizácie. Dolné Sasko, druhý najväčší akcionár Volkswagenu, však podporuje zmenu smerovania firmy.

Odborový zväz IG Metall už v minulosti zmaril pokusy o hlbšie zmeny vo Volkswagene, naposledy v roku 2022. Cavallová v rozhovore pre interný intranet koncernu uviedla, že vedenie urobilo „mnoho nesprávnych rozhodnutí“, napríklad v oblasti investícií do hybridných technológií alebo vývoja dostupných elektromobilov.

Volkswagen plánuje ušetriť 10 miliárd eur do roku 2026 v rámci stratégie znižovania nákladov, aby sa pripravil na transformáciu na elektromobilitu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú