Volkswagen a odbory uzavreli dohodu. Stále však nie je záruka úspechu
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Automobilka Volkswagen uzavrela dohodu s odbormi, ktorá má zabezpečiť výrazné zníženie nákladov v jej nemeckých továrňach. Aj keď dohoda znie na prvý pohľad ako kompromis medzi vedením a zamestnancami, investori a analytici pochybujú o jej efektívnosti.
Napätie vzniká najmä preto, že výsledok dohody má byť zníženie počet pracovných miest o 35 000 a zatvorenie niektorých závodov. To všetko však bez priameho prepúšťania a za zachovania pracovných zmlúv do roku 2030.
Volkswagen tvrdí, že opatrenia na znižovanie nákladov sú pre spoločnosť kľúčové v čase, keď čelí výzvam, ako je slabší globálny dopyt a silná konkurencia lacných áut z Číny. Výsledkom dohody by malo byť ušetrenie 15 miliárd eur v strednodobom horizonte.
Spolupráce namiesto radikálnych opatrení
Jedným z hlavných znakov dohody je, že každá továreň Volkswagenu v Nemecku dostane vlastný cieľ v oblasti znižovania nákladov. Zástupcovia zamestnancov a manažérov majú spoločne navrhovať spôsoby, ako tieto ciele dosiahnuť, a pravidelne podávať správy o pokroku.
Tento model spolupráce bol navrhnutý na zmiernenie konfliktov medzi vedením a odbormi, zároveň však nesie všetky znaky tradičných kompromisov, ktoré prinášajú viac neistoty než jednoznačných riešení. Napriek dlhým rokovaniam už boli prijaté niektoré konkrétne opatrenia.
Volkswagen oznámil ukončenie výroby v roku 2025 v závode v Drážďanoch, kde pracuje približne 300 zamestnancov, a v roku 2027 zatvorenie závodu v Osnabrücku, ktorý zamestnáva asi 2 300 pracovníkov. Odbory pritom priznávajú, že automobilka zvažuje uzatvorenie ešte ďalších troch až štyroch tovární. Ďalšie zníženie kapacity má byť výsledkom zastavenia dvoch výrobných liniek vo Wolfsburgu, kde má Volkswagen svoje hlavné sídlo.
Kritika zo strany investorov
Hoci dohoda predstavuje kompromis, analytici upozorňujú, že jej efektivita z hľadiska nákladov nie je presvedčivá. Podľa nich takýto postup, ktorý kombinuje obmedzenie výroby a dobrovoľné odchody pracovníkov, nemusí byť taký účinný ako radikálnejšie kroky, napríklad úplné zatvorenie stratových závodov.
Patrick Hummel, analytik investičnej spoločnosti UBS, konštatoval, že investori začínajú byť frustrovaní. „Ľudia nemajú trpezlivosť investovať do akcií automobilky s nádejou, že po troch až piatich rokoch spoločnosť obnoví svoju ziskovosť,“ poznamenal. Táto neistota sa odráža aj na trhu. Akcie Volkswagenu klesli pod úroveň z októbra 2024, teda pred ohlásením slabých štvrťročných ziskov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Tvoja domácnosť ťa môže sledovať. Zvuk, obraz či polohu „špehujú“ tieto technológie (+ako sa chrániť)
Nominácie na Oscarov 2025: Dominuje film, ktorý ani nepoznáš. Šok pre fanúšikov Duny (PREHĽAD)
Prvé veľké prekvapenie roka 2025 je tu. Sci-fi horor totálne odrovnal kritikov, na Slovensko dorazí už čoskoro
Čína opäť predbehla svet. Spustila prevádzku lietajúceho vozidla budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontroverzný influencer vyjadril podporu Robertovi Ficovi: „Je to tvrdý chlap a bojovník proti matrixu“
Takýto pohľad na galaxiu ešte nikto nevidel. Zosnímanie trvalo vedcom 10 rokov
Rekordy v predaji vstupeniek: Film Černák priťahuje davy divákov ešte pred premiérou
Míny v sklade Ikey: Poľsko sa postaralo o kuriózny škandál. Jeho zbrojenie nemá hraníc
Altman investuje do výskumu dlhovekosti s OpenAI. Výsledky môžu pomôcť liečiť slepotu a cukrovku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- VIDEO: Ľudia si mysleli, že je to trik. Čínsky humanoidný robot dokáže chodiť ako človek
- Bol na mizine, dnes jeho spotrebiče zarábajú miliardy. Toto je príbeh génia, ktorý založil slávnu značku
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Bol na mizine, dnes jeho spotrebiče zarábajú miliardy. Toto je príbeh génia, ktorý založil slávnu značku
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- V kľúčovom teste uspela. Európska krajina dá desivej zbrani za miliardy eur revolučné palivo
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Bol na mizine, dnes jeho spotrebiče zarábajú miliardy. Toto je príbeh génia, ktorý založil slávnu značku
Najväčšia panoráma v histórii. Hubblov teleskop zachytil susednú galaxiu, ako nikdy predtým
Nikto nevie, čo sa deje. Niekto kúpil doménu OGOpenAI a presmeroval ju do čínskeho laboratória
76 miliónov rokov starý fosílny nález odhaľuje vzácnosť, s akou paleontológovia nepočítali
Volkswagen a odbory uzavreli dohodu. Stále však nie je záruka úspechu
AKTUÁLNE: Na vysokej škole v Bratislave nahlásili bombu. Všetkých museli evakuovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontroverzný influencer vyjadril podporu Robertovi Ficovi: „Je to tvrdý chlap a bojovník proti matrixu“
Takýto pohľad na galaxiu ešte nikto nevidel. Zosnímanie trvalo vedcom 10 rokov
Rekordy v predaji vstupeniek: Film Černák priťahuje davy divákov ešte pred premiérou
Míny v sklade Ikey: Poľsko sa postaralo o kuriózny škandál. Jeho zbrojenie nemá hraníc
Altman investuje do výskumu dlhovekosti s OpenAI. Výsledky môžu pomôcť liečiť slepotu a cukrovku
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené