Tradičným automobilkám stále klesá produkcia. Problémom je aj nekompromisná čínska konkurencia
Automobilový priemysel sa v strednej Európe naďalej trápi. Po pandémii sa musia automobilky vyrovnať s nedostatkom čipov aj ďalších komponentov, vojna na Ukrajine zasa priniesla napríklad nedostatok káblových zväzkov. Uviedli to analytici VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta. Na Slovensku by výroba automobilov mohla v tomto roku výraznejšie klesnúť.
„Slovenské automobilky sa síce budú pripravovať na produkciu nových modelov, čo ich výrobu v tomto roku obmedzí, v horizonte niekoľkých štvrťrokov by to však už mohlo priniesť dlho očakávané oživenie,“ uviedli analytici.
Pripomenuli, že Oxford Economics v tomto roku Slovensku predpovedá ďalší pokles výroby automobilov, a to medziročne až o takmer 15 %. V roku 2024 by ale malo prísť zotavenie s medziročným štvrtinovým rastom produkcie.
Rok 2023 bude slabý
Slabý rok 2023 pre automobilky predpovedá aj The Economist. Aj keď by celosvetové predaje áut mohli vzrásť, stále však budú výrazne zaostávať za doteraz rekordným rokom 2019, a to najmä v segmente firemných vozidiel.
Európske automobilky ohrozuje aj konkurencia z Číny. Čínske autá sú už podľa analytikov oveľa kvalitnejšie ako v minulosti a zároveň stále citeľne lacnejšie ako západná produkcia.
Hovorkyňa najväčšej automobilky na Slovensku Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová priblížila, že počas predchádzajúceho roka automobilka začala s predsériovou výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. „Výroba nových modelov bude integrovaná do existujúcej infraštruktúry. Počas uplynulého obdobia sa v tomto segmente uskutočnili rozsiahle práce naprieč celým výrobným procesom,“ spresnila. Spoločnosť podľa hovorkyne v tomto roku očakáva aj postupné zmierňovanie nedostatku polovodičov.
Dominovať budú elektromobily
Vyšší ako priemerný rast predaja by mali podľa analytikov zaznamenať elektrické vozidlá, kde ale opäť dominuje Čína, ktorá ich výrobu aj dotuje, kým Nemecko naopak ich podporu zmenšilo. „Ich výroba je o niečo jednoduchšia na časť motora, a tak aj na pracovné sily. Väčší podiel pridanej hodnoty v nich tak bude tvoriť (okrem batérií) elektronika a softvér,“ upozornili analytici VÚB. Osud spaľovacích motorov, ktorých výrobu chce EÚ po roku 2035 zakázať, by podľa nich ešte mohli aspoň čiastočne zachrániť syntetické palivá, vyrábané z vodíka a oxidu uhličitého.
Slovensko sa trendu výroby elektromobilov najviac priblížilo plánovanou výstavbou závodu automobilky Volvo pri Košiciach. Tá by mala ročne vyrábať asi 250 000 elektrických automobilov.
Štát by podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Viktora Marušáka mal predaj bezemisných vozidiel podporiť, a to jednak priamou podporou pre ľudí, ale aj budovaním nabíjacej infraštruktúry. „Okrem toho by samozrejme mal štát podporovať investície do elektrickej mobility, aby nám tu priemysel ´nezhasol´ s prechodom na výrobu bezemisných vozidiel. Za každou z týchto troch oblastí sa skrýva vlastný vesmír, s ktorým si musí štát poradiť,“ dodal Marušák.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Simulujú realitu a menia svet. Kvantovým počítačom vďačíme aj za naše vedomie
Armáda USA investuje do bizarnej technológie. Nie sú to roboti, toto budú zbrane budúcnosti
Google otvoril dvere do AI. Vypustil Barda, no trpí na závažný nedostatok
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
Zásadný omyl ľudstva vo vesmíre. Časopriestor neexistuje, všetko okolo nás je špeciálna tekutina
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na sfilmovanie čaká 50 rokov, Pána prsteňov schová do vrecka. Veľkolepé fantasy Tolkiena zrejme nikdy neuvidíme
- Zásadný omyl ľudstva vo vesmíre. Časopriestor neexistuje, všetko okolo nás je špeciálna tekutina
- Potvrdené. Jeden z najobľúbenejších seriálov Netflixu končí
- K Zemi letí obrovský asteroid, objavili ho na poslednú chvíľu
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
-
- Na sfilmovanie čaká 50 rokov, Pána prsteňov schová do vrecka. Veľkolepé fantasy Tolkiena zrejme nikdy neuvidíme
- K Zemi letí obrovský asteroid, objavili ho na poslednú chvíľu
- Zásadný omyl ľudstva vo vesmíre. Časopriestor neexistuje, všetko okolo nás je špeciálna tekutina
- Ľudia panikárili a kričali, že je to mimozemská loď. Záhadné manévre majú bizarné vysvetlenie
- Potvrdené. Jeden z najobľúbenejších seriálov Netflixu končí
-
- Na sfilmovanie čaká 50 rokov, Pána prsteňov schová do vrecka. Veľkolepé fantasy Tolkiena zrejme nikdy neuvidíme
- K Zemi letí obrovský asteroid, objavili ho na poslednú chvíľu
- Zásadný omyl ľudstva vo vesmíre. Časopriestor neexistuje, všetko okolo nás je špeciálna tekutina
- Ľudia panikárili a kričali, že je to mimozemská loď. Záhadné manévre majú bizarné vysvetlenie
- Potvrdené. Jeden z najobľúbenejších seriálov Netflixu končí
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
EÚ a Nemecko dosiahli dohodu v otázke spaľovacích motorov
Bitcoin kopíruje výnimočný pohyb zlata z minulého tisícročia, môže dosiahnuť rekordnú hodnotu
Poškodená kozmická loď Sojuz sa vráti na Zem bez posádky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené