V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Apríl priniesol európskemu automobilovému trhu prvý pozitívny signál v tomto roku. Po troch mesiacoch poklesu sa podľa najnovších údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) celkový predaj osobných vozidiel v Európskej únii medziročne zvýšil o 1,3 %, čo znamená, že v apríli sa predalo 925 359 áut.

Napriek tomuto oživeniu však nie všetky značky môžu hovoriť o úspechu. Tesla zaznamenala jeden z najvýraznejších prepadov na trhu.

Americká automobilka, ktorá bola ešte donedávna považovaná za lídra elektromobilovej revolúcie, čelí v Európskej únii čoraz väčšiemu nezáujmu spotrebiteľov. V apríli 2025 klesol jej predaj o viac ako 50 % a za celé prvé štyri mesiace roka dosiahol pokles takmer 46 %. Tento dramatický prepad nastal napriek tomu, že celkový dopyt po elektromobiloch v EÚ rastie.

Príčinou problémov Tesly sú podľa analytikov nielen konkurenčné tlaky zo strany čínskych výrobcov ako BYD, ale aj kontroverzné politické vystupovanie generálneho riaditeľa Elona Muska. Ten sa netají podporou krajne pravicovej strany AfD v Nemecku, čo podľa odborníkov vážne poškodzuje značku v očiach európskych spotrebiteľov.

Elektrické autá v kurze

Hoci sa Tesle nedarí, elektromobily ako celok zažívajú rast. V období od januára do apríla 2025 sa ich predaj v rámci EÚ zvýšil o 26,4 %, pričom ich podiel na trhu dosiahol 15,3 %. Tento trend potvrdzuje, že európski vodiči majú o elektrické vozidlá stále väčší záujem, len nie od každého výrobcu.

Na opačnom konci spektra sa nachádzajú značky ako BMW, ktoré si v apríli pripísalo nárast predaja o takmer 10 %, keď predalo 66 661 vozidiel. Volkswagen si udržal pozíciu lídra s počtom predaných áut na úrovni 257 111 kusov, čo predstavuje medziročný rast o 2,9 %. Mierne horšie sa darilo divízii Porsche, ktorá zaznamenala pokles predaja o takmer štvrtinu.

Tesla Model S ilustracna
Tesla

Celkový obraz trhu

Aj napriek aprílovému zlepšeniu, celkový predaj za prvé štyri mesiace roku 2025 v EÚ klesol o 1,2 %, pričom sa predalo 3,64 milióna vozidiel. Znamená to, že automobilový trh v únii sa stále zotavuje z predchádzajúcich výkyvov a potrebuje ďalší impulz na stabilnejší rast.

Apríl tak priniesol náznak pozitívneho obratu, no zároveň odkryl aj značné rozdiely medzi automobilkami. Tie, ktoré dokážu reagovať na rastúci dopyt po elektromobiloch bez polarizujúcich prvkov v komunikácii či marketingu, majú podľa aktuálneho vývoja navrch. Tesla zatiaľ pôsobí ako odstrašujúci príklad, že imidž značky je v EÚ rovnako dôležitý ako technológia samotná.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP