V texte boli použité materiály TASR.

Najnovší prieskum poľského inštitútu IBRiS potvrdzuje, že postoja Poliakov k automobilom z Číny sa začínajú meniť. Hoci európske značky zostávajú jasným favoritom, nárast dôvery voči čínskym výrobcom je citeľný a v porovnaní s predchádzajúcim rokom výrazný. Výsledky prieskumu zverejnila tlačová agentúra PAP.

Najväčší podiel preferencií majú stále európske značky. Vybralo by si ich 46 % opýtaných. Ide však o zníženie oproti koncu predchádzajúceho roka, keď európskych výrobcov uvádzalo o tri percentuálne body viac respondentov. Trh tak ukazuje postupnú zmenu v preferenciách, hoci dominancia európskych značiek zostáva výrazná.

elektromobil Nio
Steve Jurvetson - Flickr, NIO

Čína útočí na európske značky

Najväčší posun sa týka čínskych automobilov. Čínske vozidlo ako prvú voľbu uviedli 3 % Poliakov, pričom v predchádzajúcom roku to bolo iba 0,5 %. Z hľadiska celkového trhu ide o malý podiel, avšak trend je zaujímavý najmä v kontexte rýchlej dynamiky. V krajinách, kde sú tradičné značky dlhodobo zastúpené, je takýto posun neprehliadnuteľný.

K zmene prispieva najmä cena. Keď bola respondentom položená otázka, či by uprednostnili čínske auto v prípade, že by bolo o 20 až 30 % lacnejšie ako porovnateľný model z inej krajiny, 60 % opýtaných sa priklonilo k čínskemu automobilu. Ekonomický faktor je teda rozhodujúcim kritériom a naznačuje, že cenová dostupnosť môže byť kľúčom k rýchlemu rastu čínskych značiek na poľskom trhu.

Z prieskumu vyplynulo aj postavenie ostatných výrobcov. Japonskú značku by ako prvú voľbu zvolilo 26 % Poliakov. Americkú značku uviedlo 6 percent respondentov a kórejskú značku by si zvolili 4 percentá opýtaných. Aj tieto údaje ukazujú, že poľský trh je rozmanitý, no cenová politika začína čoraz viac zasahovať do rozhodovania.

Prieskum potvrdzuje, že Poliaci sledujú automobilový trh pragmaticky. Európa má stále najväčšiu dôveru a technologické renomé, no rastúci záujem o cenovo dostupné vozidlá otvára priestor aj pre čínskych výrobcov, ktorý v posledných rokoch zaplavili trh. Ak budú schopní udržať výrazne nižšie ceny a zároveň ponúknuť spoľahlivú technológiu, môže sa podiel čínskeho segmentu v najbližších rokoch ďalej meniť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP