V tomto texte boli použité materiály TASR.

Ak patríš k fanúšikom áut značiek ako Jeep, Fiat, Peugeot či Chrysler, určite ťa zaujíma, čo sa deje s automobilkou Stellantis. Podľa predbežných údajov zverejnených tento týždeň čelí spoločnosť vážnym výzvam. Za prvý polrok 2025 vykázala stratu 2,3 miliardy eur, čo je dramatický obrat oproti zisku 5,6 miliardy eur za rovnaké obdobie minulého roka.

Hlavným dôvodom straty sú vysoké náklady na reštrukturalizáciu a odpisy, ktoré spolu s dopadom amerických dovozných ciel dosiahli 3,6 miliardy eur. Samotné clá, ktoré USA zaviedli na dovoz áut a autokomponentov, stáli Stellantis približne 300 miliónov eur. Tieto clá výrazne zasiahli najmä severoamerický trh, kde sa predaj v druhom štvrťroku prepadol o 25 %. Celkovo sa globálny predaj áut v tomto období znížil o 6 %, pričom prvý štvrťrok bol ešte horší s poklesom o 9 %.

Tržby automobilky klesli o 12,6 % na 74,3 miliardy eur, čo odráža náročné podmienky na trhu. Stellantis, ktorý združuje široké portfólio značiek, musí čeliť nielen vonkajším tlakom, ako sú clá a kolísanie výmenných kurzov, ale aj vnútorným výzvam. Spoločnosť napríklad zrušila niektoré projekty, vrátane vývoja vodíkových pohonov, a investuje do populárnejších hybridných áut v Európe a veľkých benzínových modelov v USA. Tieto zmeny sú súčasťou snahy o zlepšenie ziskovosti, no prinášajú so sebou vysoké náklady.

Situácia nie je jednoduchá ani pre nového generálneho riaditeľa Antonia Filosu, ktorý nastúpil v máji po odchode bývalého šéfa Carlosa Tavaresa. Ten čelil kritike za vysoké ceny áut a zanedbanie aktualizácií populárnych modelov, čo viedlo k preplneným skladom a poklesu predaja, najmä v USA. Stellantis teraz vsádza na nové produkty, ktoré by mali priniesť zlepšenie v druhej polovici roka 2025. Napríklad nedávno predstavili hybridnú Fiat 500 za 17-tisíc eur, ktorá má oživiť produkciu v Taliansku.

stellantis, elektromobil, nabíjanie
Stellantis/ Freepik (Úprava redakcie)

Stellantis sa snaží prispôsobiť novým podmienkam, aby mohol ponúknuť atraktívne autá za konkurencieschopné ceny. No prechodné obdobie je náročné. Pokles predaja a strata naznačujú, že automobilka musí tvrdo pracovať na obnove svojej pozície. Dobrou správou je, že v regiónoch ako Blízky východ či Južná Amerika predaje rastú, čo dáva nádej na lepšiu budúcnosť.

Podrobné výsledky za prvý polrok zverejní Stellantis 29. júla. Dovtedy ostáva otázne, ako sa automobilke podarí zvládnuť tieto výzvy a či sa jej podarí vrátiť k ziskovosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP