V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Napriek poklesu výroby áut v Nemecku zostáva automobilový sektor silno odkázaný na kvalifikovanú pracovnú silu. Podľa dát z kolínskeho Inštitútu pre hospodársky výskum (IW) sa v období od júla 2023 do júna 2024 v priemere každý mesiac v priemysle vyskytovalo približne 10 300 neobsadených miest. Špecialisti, predovšetkým informatici, inžinieri a podnikoví ekonómovia, sú stále nedostatkovým tovarom.

Podľa autora štúdie, Jureka Tiedemanna, je hlavnou príčinou vysokého dopytu po odborníkoch predovšetkým prebiehajúca transformácia automobilového priemyslu. Dôraz kladie na digitalizáciu a ekologické inovácie. Zvyšujúca sa potreba technologicky zdatných pracovníkov súvisí najmä s vývojom elektrických a autonómnych vozidiel a rastúcou integráciou digitálnych technológií do výroby.

Pokles výroby neznižuje zamestnanosť

Zatiaľ čo výroba áut v Nemecku sa od roku 2014 prepadla o takmer 27 %, počet zamestnancov v tomto sektore zostáva stabilný. V roku 2023 zamestnával nemecký automobilový priemysel približne 767 000 ľudí, čo je dokonca o 7 % viac než pred desiatimi rokmi. To naznačuje, že kríza výroby nemala zásadný dopad na zamestnanosť v tomto sektore.

Nemecké automobilky postupne zvyšujú investície do digitálnych a ekologických riešení, čím sa výrazne zvyšuje tlak na nábor špecializovaných pracovníkov. Odvetvie sa tak v súčasnosti viac orientuje na odborníkov schopných podporovať inovácie, ako na tradičné výrobné pozície. Výrobcovia sú tak nútení posilňovať spoluprácu s odbornými školami a univerzitami, aby si zabezpečili budúcich zamestnancov.

Nemecko, automobilka, zamestnanci
Pexels

Ekologická a digitálna cesta

Ako uvádza Tiedemann, sektor potrebuje odborníkov, ktorí dokážu odpovedať na požiadavky transformácie smerom k udržateľnosti a digitálnym technológiám. Automobilky tak naďalej posilňujú svoje tímy o špecialistov, ktorí zvládajú nielen digitálne inovácie, vývoj ekologických technológií, ale aj  energetickú efektívnosť. Na základe čoho reagujú na nové globálne požiadavky.

Pre automobilky nie je promlémom len aktuálny nedostatok zamestnancov, ale aj ich udržanie na trhu práce, ktorý ich stále potrebuje. Výrobné firmy v Nemecku preto čelia úlohe posilňovať odbornú prípravu a zároveň podporovať vzdelávanie, aby zostali konkurencieschopné na rýchlo sa meniacom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú