V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Vo Švajčiarsku sa podarilo to, čo donedávna znelo ako sci-fi. Spoločnosť Sun-Ways spustila vôbec prvú mobilnú solárnu elektráreň na svete, ktorá funguje priamo na železničných koľajniciach. S výkonom 18 kilowattov a dĺžkou inštalácie 100 metrov ide o pilotný projekt, ktorý môže výrazne ovplyvniť budúcnosť udržateľnej dopravy aj využitia obnoviteľných zdrojov energie.

Za inováciou stojí Joseph Scuderi, ktorý na myšlienku prišiel v roku 2020, keď čakal na vlak v stanici Renens. Ako sám priznáva, napadlo mu, že priestor medzi koľajnicami je nevyužitý a mohol by slúžiť na výrobu elektriny. O päť rokov neskôr už jeho startup Sun-Ways realizoval prvý reálny test v dedinke Buttes v kantóne Neuchatel. Na železničné podvaly nainštalovali 48 solárnych panelov, ktoré sa medzi koľajnice umiestnili podobne ako na strechu domu.

Unikátny mobilný systém s rýchlou montážou

Čo robí tento projekt výnimočným, je mobilita. Solárne panely možno rýchlo inštalovať aj demontovať pomocou špeciálneho stroja vyvinutého firmou Scheuchzer, ktorá sa špecializuje na údržbu železníc. Tento stroj dokáže nainštalovať až 1000 štvorcových metrov panelov za niekoľko hodín, čo výrazne skracuje čas a náklady spojené s údržbou či výmenou zariadení. Rýchla demontáž je zároveň kľúčová pre prípadnú opravu trate alebo výmenu panelov.

Sun-Ways plánuje testovanie pokračovať minimálne ďalšie tri roky. Zamerajú sa najmä na vplyv vlakov na znečistenie panelov, mechanické opotrebovanie a celkovú kompatibilitu systému so železničnou infraštruktúrou. Práve dlhodobé testy majú potvrdiť, či je takýto spôsob výroby elektriny naozaj bezpečný, efektívny a vhodný pre širšie nasadenie.

Solárne panely
Pixabay

Kritici varujú, ale potenciál je obrovský

Hoci sa objavujú obavy, že intenzívne mechanické zaťaženie a znečistenie od vlakov by mohli znížiť účinnosť panelov a ich životnosť, experti tvrdia opak. Podľa medzinárodnej skupiny odborníkov má tento koncept nielen praktické opodstatnenie, ale aj významný obchodný potenciál. Projekty integrácie solárnych panelov do železničných tratí sa už testujú aj v Nemecku, Taliansku, Francúzsku či Japonsku, no švajčiarsky model je prvý s mobilným riešením.

Scuderi zároveň naznačil aj ambiciózne plány do budúcnosti. Jeho cieľom je vyrábať elektrinu priamo medzi koľajnicami a dodávať ju vlakom ako trakčný prúd. Ak by sa to podarilo, vlaky by mohli byť energeticky úplne sebestačné a ekologicky ešte čistejšie.

Švajčiarsky projekt Sun-Ways tak ukazuje, že aj priestor medzi koľajnicami môže byť inovatívnym miestom pre zelené technológie. Ak sa testovanie osvedčí, môže ísť o začiatok novej éry v spojení obnoviteľnej energie a dopravy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP