V tomto texte boli použité materiály TASR.

Predaj smartfónov v Číne v závere roka priniesol zaujímavý obrat, ktorý môže naznačovať zmenu nálady jedného z najdôležitejších technologických trhov sveta. Kým celkový objem predaných zariadení rástol len veľmi mierne, smartfóny zahraničných značiek zaznamenali doslova explozívny nárast. Vyplýva to z údajov Čínskej akadémie informácií a komunikácií (CAICT), ktoré spracovala agentúra Reuters.

Podľa výpočtov Reuters sa v novembri v Číne predalo celkovo 30,16 milióna smartfónov. V medziročnom porovnaní ide o nárast o 1,9 %, čo potvrdzuje, že čínsky trh zostáva aj naďalej relatívne nasýtený a bez výraznej dynamiky. O to prekvapivejší je však vývoj v segmente zahraničných výrobcov, ktorí sa po dlhšom období stagnácie či poklesu opäť dostávajú do hry.

Zahraničné značky hlásia prudký návrat

Najvýraznejším momentom novembrových štatistík je rast predaja smartfónov zahraničných značiek, medzi ktoré patria aj iPhony od spoločnosti Apple. Ich predaj sa medziročne zvýšil až o 128,4 %, čo je na pomery tak veľkého trhu mimoriadne silné číslo. Celkovo sa v novembri v Číne predalo 6,93 milióna smartfónov zahraničných výrobcov.

Tento objem znamená, že zahraničné značky si ukrojili takmer 23 % z celkového čínskeho trhu so smartfónmi. Ide o podiel, ktorý bol ešte nedávno pre mnohých analytikov skôr zbožným želaním než realistickým scenárom. Domáci výrobcovia ako Huawei, Xiaomi, Oppo či Vivo si totiž v posledných rokoch upevnili pozície a ťažili z rastúceho technologického nacionalizmu aj podpory lokálneho ekosystému.

Apple a geopolitika v pozadí čísel

Hoci štatistiky CAICT nerozlišujú jednotlivé zahraničné značky, analytici dlhodobo poukazujú najmä na vývoj okolo spoločnosti Apple. iPhone je v Číne vnímaný nielen ako technologický produkt, ale aj ako statusový symbol, čo mu pomáha udržiavať si stabilnú zákaznícku základňu aj v časoch, keď čínske značky ponúkajú konkurencieschopné parametre za nižšie ceny.

Rast predaja zahraničných smartfónov prichádza v období, keď sa zmierňuje tlak okolo obmedzení používania iPhonov v niektorých štátnych inštitúciách a firmách. Zároveň môže ísť o signál, že časť spotrebiteľov opäť hľadá alternatívu k domácim značkám, či už z dôvodu ekosystému, softvéru alebo dôvery v dlhodobú podporu zariadení.

Celkový trh zostáva opatrný

Napriek silnému rastu zahraničných značiek zostáva celkový obraz čínskeho trhu pomerne striedmy. Medziročný rast o 1,9 % naznačuje, že spotrebitelia sú stále opatrní a výmena zariadení prebieha pomalšie než v minulosti. Ekonomická neistota, slabší spotrebiteľský dopyt a dlhší životný cyklus moderných smartfónov zohrávajú významnú úlohu.

Novembrové čísla však jasne ukazujú, že boj o čínskeho zákazníka zďaleka nie je rozhodnutý. Zahraničné značky, ktoré boli v posledných rokoch vytlačené do úzadia, dokázali využiť priaznivý moment a výrazne zvýšiť svoj podiel. Ak sa tento trend potvrdí aj v ďalších mesiacoch, môže to zásadne zamiešať karty na najväčšom trhu so smartfónmi na svete a ovplyvniť aj globálne stratégie technologických gigantov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP