V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Spoločnosť Slovnaft zaznamenala významný úspech vo výrobe alternatívnych palív, keď v rámci výrobného testu vyrobila motorovú naftu s obsahom bionafty rastlinného pôvodu (HVO) a zároveň aj udržateľné letecké palivo (SAF). Ako uviedol hovorca Slovnaftu Anton Molnár, testy potvrdili technologickú pripravenosť rafinérie na produkciu obnoviteľných palív, ktoré reagujú na aktuálne environmentálne trendy a legislatívne požiadavky EÚ.

Slovnaft vyrobil bionaftu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) už koncom minulého roka. Tento typ obnoviteľnej nafty sa vyrába pomocou co-processingu, teda súčasného spracovania fosílnej a biologickej suroviny na jednej výrobnej jednotke.

Ako vysvetlil Róbert Hurný, riaditeľ útvaru Rozvoj Downstream, pri výrobe bola použitá biosurovina – olej zo škrupín kešu orechov. Tento proces umožňuje výrobu motorovej nafty, ktorá obsahuje bionaftu aj fosílnu zložku v požadovanom pomere.

Prvé udržateľné letecké palivo v Slovnafte

Druhým významným úspechom Slovnaftu bol výrobno-technologický test výroby udržateľného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel – SAF). Pri tejto výrobe bol ako biosurovina použitý čiastočne rafinovaný kuchynský olej.

Aj tento produkt bol vyrobený metódou co-processingu na jednotke určenej pre výrobu štandardného leteckého petroleja. Hurný označil test za úspešný, pričom ocenil, že rafinéria dokázala vyrobiť SAF na existujúcich výrobných zariadeniach bez potreby veľkých investícií do nových technológií.

Príprava na výrobné testy trvala približne rok, počas ktorého Slovnaft podrobne sledoval reakcie výrobných zariadení a analyzoval kvalitu výstupných produktov. Hurný zdôraznil, že proces testovania bol rozdelený do dvoch častí: technologického testu a analýzy kvality produktov, pričom výsledky potvrdili vysoký štandard výstupných palív.

Jaroslav Novák/TASR

Európske ciele a význam SAF pre budúcnosť

Výroba udržateľného leteckého paliva reaguje na environmentálne ciele EÚ, ktoré zavádzajú povinný podiel SAF v leteckých palivách. Od roku 2025 musí tvoriť 2 % celkovej spotreby, pričom tento podiel sa bude postupne zvyšovať 6 % do roku 2030, 20 % do roku 2035, a 70 % do roku 2050.

Tieto pravidlá sa budú vzťahovať na všetky lety s pôvodom v EÚ, bez ohľadu na cieľovú destináciu. Slovnaft sa tak zaraďuje medzi prvých výrobcov SAF v Európe, ktorí sú pripravení plniť tieto prísne legislatívne požiadavky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP