Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe sú materiály TASR.

Aktualizované 13. apríla 2023: Slovensko zaplaví takmer 300 kamier, ktoré budú automaticky vyhodnocovať priestupky vodičov na cestách.

Ako vyplýva zo štúdie a dát Ministerstva financií SR, na nákup stoviek kamier a radarov chce štát využiť peniaze z plánu obnovy. Z neho môže čerpať až do roku 2026.

Investícia 34,1 miliónov má pokryť kúpu 279 nových cestných rýchlomerov a analytických kamier (radarov) v celkovej hodnote 17,9 milióna eur. Ďalej nákup kapacít na ukladanie záznamov o priestupkoch a prejazdoch za 7,7 milióna eur a vývoj informačného systému za 5,8 milióna eur na automatizáciu konania.

Rýchlosť, ale aj iné priestupky

„Hlavný cieľ je zautomatizovať odhaľovanie porušení pravidiel cestnej premávky na vybraných úsekoch. Ďalej má byť v projekte využitý inštitút objektívnej zodpovednosti na zautomatizované konania o správnom delikte, s možnosťou obcí používať tento systém najmä v kontexte vlastnej parkovacej politiky, a zjednotený zber štatistík,“vyplýva z hodnotenia ministerstva financií štúdie Ministerstva vnútra SR.

Úplná automatizácia všetkých procesov zrejme nebude možná, pretože vyžaduje nasadenie prvkov umelej inteligencie a to bez zásahu používateľa, čo neumožňuje legislatíva.

Ako uviedol portál Hospodárske noviny, 209 meracích zariadení bude slúžiť na meranie rýchlosti, 52 zariadení bude slúžiť a analyzovať prejazd na červenú na semaforoch a 18 kamier bude sledovať nedodržanie dopravnej značky „STOP“.

V rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti prebehne podľa portálu každý rok 24-tisíc konaní, po tom, čo sa zavedú uvedené opatrenia, by to mohlo byť aj pol milióna. Do štátnej kasy sa tak naleje za rok viac ako 14 miliónov eur.

Cieľom je menej nehôd

Polícia za posledných päť rokov vyhodnotila 211 úsekov ako nehodové. Z nich bude však len 71 vybavených radarom.

„Identifikácia úsekov/miest, kde budú radary inštalované bola v kompetencii krajských, respektíve okresných riaditeľstiev dopravného inšpektorátu. Napriek tomu, že pri každom navrhovanom mieste je odôvodnenie jeho výberu, nie je možné zhodnotiť či inštalácia radarov na dané miesta prinesie maximálny prínos z hľadiska poklesu počtu ťažkých dopravných nehôd,“ píše sa v hodnotení ministerstva financií.

MF SR

Pôvodný článok z 5. októbra 2022; V prvej fáze projektu by malo byť popri cestách nainštalovaných približne 270 stacionárnych radarov. Okrem prekročenia maximálnej rýchlosti majú kontrolovať aj prejazd na červenú a „stopku“. Policajný prezident Štefan Hamran o tom informoval po stredajšom rokovaní Bezpečnostnej rady SR.

Najskôr boli radary plánované ako mobilné. „Zmenil som rozhodnutie a budú statické. Mobilné potrebujú mať vždy dohľad, musí tam byť prítomný dopravný policajt. To mi nevyhovuje. Chceme šetriť ľudské sily,“ priblížil Hamran.

Pokuty prídu automaticky

Policajný prezident chce minimalizovať osobný kontakt medzi občanom a policajtom v prípade ukladania pokút. „Nech to za nich robí automatizovaný systém ako v zahraničí,“ zdôraznil.

Stacionárne radary v počte približne 270 kusov majú byť financované z plánu obnovy. „Potrebovali by sme ich mať približne 1000. Pevne dúfam, že presvedčíme politikov, aby do toho investovali,“ podotkol policajný prezident.

Ako priblížil, ročne sa na Slovensku stane priemerne od 12 000 do 14 000 dopravných nehôd. Alkohol má podiel na približne 12 percentách z nich. „V zahraničí, čo nám potvrdili aj bezpečnostní analytici, sa to pohybuje na úrovni až 50 percent,“ doplnil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú