V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Digitálne zvyklosti Slovákov a Čechov sa síce podobajú, no v niektorých oblastiach sú medzi nimi výrazné rozdiely. Podľa aktuálnej správy Stredoeurópskeho observatória digitálnych médií (CEDMO) Slováci používajú sociálne siete a chatovacie aplikácie častejšie než ich západní susedia. Napriek tomu však venujú omnoho menšiu pozornosť ochrane vlastného súkromia.

Chatovacie platformy ako WhatsApp, Messenger či Telegram sú na Slovensku mimoriadne populárne. Až 67 % Slovákov ich využíva aspoň raz denne, pričom viac ako raz denne ich otvorí 53 % opýtaných. V Česku sú tieto čísla nižšie – 53 % používateľov aplikácie otvorí raz denne a 44 % viac než raz. Zároveň však 14 % Čechov tieto platformy nevyužíva vôbec, zatiaľ čo medzi Slovákmi je to len 8 %. To podľa CEDMO poukazuje na vyšší stupeň digitalizácie bežnej komunikácie na Slovensku.

Súkromie? Slováci často nevedia, čo majú nastavené

Obľuba sociálnych sietí je medzi Slovákmi takisto výrazná. Denne sa na ne prihlási 65 % z nás, pričom viac ako raz denne ich otvorí 49 %. V Česku je to 49 % a 37 %. Facebook navštevuje 85 % Slovákov, Instagram 47 % a YouTube 69 %. Pre porovnanie, medzi Čechmi sú tieto čísla nižšie – Facebook navštevuje 73 %, Instagram 40 % a YouTube 61 %. TikTok využíva pätina Slovákov, zatiaľ čo v Česku je to 17 %. Mierne vyššiu obľubu medzi Čechmi má sieť X (predtým Twitter) a Discord.

Najväčší rozdiel medzi oboma krajinami sa ukazuje pri téme ochrany súkromia. Zatiaľ čo 43 % Čechov má nastavenú viditeľnosť príspevkov len pre konkrétne skupiny alebo kontakty, medzi Slovákmi je to len 8 %. Až 28 % slovenských respondentov vôbec netuší, aké má nastavené súkromie, kým medzi Čechmi je to iba 10 %. Tento rozdiel naznačuje, že Slováci sa často digitálne priestoru venujú bez toho, aby venovali pozornosť tomu, kto ich môže sledovať.

Freepik

Dôvody odchodu aj rozporuplné dojmy

Zaujímavé je aj vnímanie pôvodu aplikácie TikTok. V Česku si až 72 % opýtaných uvedomuje, že pochádza z Číny, na Slovensku je to len 60 %. Štvrtina Slovákov si dokonca myslí, že ide o americkú platformu. Podobne zmätok panuje aj pri iných platformách, čo naznačuje nedostatočnú informovanosť.

Sieť X nikdy nebola v strednej Európe dominantná. Polovica Čechov a 40 % Slovákov ju pozná, no používa ju len malá časť populácie. Po prevzatí Elonom Muskom však až 55 % Slovákov a 45 % Čechov znížilo jej využívanie, pričom časť používateľov ju opustila úplne. Najčastejším dôvodom bol samotný Musk a ideologické smerovanie obsahu. Napriek tomu ju značná časť stále vníma ako priestor pre slobodu prejavu, no zároveň aj ako zdroj dezinformácií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP