V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Napäté rokovania medzi vedením spoločnosti Volkswagen (VW) a odbormi prebiehajú nepretržite už viac ako 50 hodín v severonemeckom Hannoveri. Obe strany sa snažia dosiahnuť dohodu pred Vianocami. Témou diskusie sú plošné úsporné opatrenia, ktoré by mohli viesť k zatváraniu závodov a hromadnému prepúšťaniu, čo je zásadným bodom sporu.

Volkswagen, ako najväčšia automobilka v Európe, čelí vysokým výrobným nákladom na domácom trhu, ktoré znižujú jeho konkurencieschopnosť voči ázijským výrobcom. Vedenie navrhuje radikálne opatrenia na zníženie nákladov vrátane plošného zníženia miezd o 10 %, zrušenia príplatkov a odmien a redukcie výrobných kapacít kvôli slabému dopytu v Európe. Tieto kroky sú podľa vedenia nevyhnutné na zlepšenie finančnej stability a efektivity, najmä v čase, keď automobilový trh čelí zásadným zmenám spojeným s prechodom na elektrické vozidlá a poklesom predaja tradičných modelov.

Stanovisko odborov

Na opačnej strane stojí silný odborový zväz IG Metall, ktorý zastupuje približne 130 000 zamestnancov Volkswagenu v Nemecku. Odbory odmietajú trvalé zníženie miezd a žiadajú záruky zamestnanosti pre všetkých pracovníkov, a zachovanie prevádzky všetkých nemeckých závodov. IG Metall súhlasí so zmrazením miezd a umožnením skrátenia pracovného času ako dočasným riešením na stabilizáciu firmy. Požaduje však, aby vedenie odložilo návrhy na drastické opatrenia.

Jeden z účastníkov rokovaní označil diskusie za tvrdé a neochotne potvrdil, že sa zatiaľ nepodarilo dosiahnuť významný pokrok. Rokovania prebiehajú zámerne mimo centrálneho sídla Volkswagenu vo Wolfsburgu. Zatiaľ nie je jasné, kedy by mohlo prísť k záverečnej dohode. Súčasná situácia však vyžaduje riešenie čím skôr, keďže hrozby spojené s neúspechom rokovaní, zatváranie závodov a prepúšťanie, by mohli viesť k eskalácii konfliktu a vážnym dopadom na zamestnanosť a výrobu v Nemecku.

Kľúčový moment pre Volkswagen

Volkswagen čelí jednej zo svojich najdôležitejších strategických výziev, ktoré môžu ovplyvniť jeho budúcnosť v Európe. Odbory a vedenie automobilky majú spoločný cieľ, zabezpečiť konkurencieschopnosť firmy. Avšak majú aj rozdielne pohľady na cestu, ktorou sa k nemu dostať.

Akékoľvek rozhodnutie prijaté počas týchto rokovaní bude mať ďalekosiahle dôsledky nielen pre samotnú spoločnosť, ale aj pre tisíce zamestnancov, ktorí s obavami sledujú vývoj situácie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP