V tomto texte boli použité materiály TASR.

Nedeľná zrážka dvoch vlakov pri Pezinku znovu otvorila otázku, ako ďaleko je Slovensko od skutočne bezpečnej železničnej dopravy. Hoci sa nehoda obišla bez obetí na životoch, 79 ľudí skončilo v nemocnici. Odborníci sa zhodujú, že tragédii sa dalo predísť. Kým jeden z vlakov bol vybavený európskym zabezpečovacím systémom ETCS, druhý ním nedisponoval. Práve tento rozdiel mohol podľa Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) rozhodnúť o tom, že k nehode vôbec došlo.

ETCS ako záchranca aj slabé miesto zároveň

Systém ETCS (European Train Control System) patrí medzi najmodernejšie bezpečnostné technológie, aké sa na európskych tratiach používajú. Dokáže automaticky zastaviť vlak pri prechode na červený signál či pri prekročení povolenej rýchlosti. Na trati pri Pezinku bol systém funkčný, avšak len na jednej súprave.

„Rýchlik 620 z Košíc, ktorý viedla lokomotíva radu 350, mal systém ETCS plne funkčný. Naopak, regionálny expres 1814, motorová jednotka rady 861, ho nemal. Napriek tomu, že ide o relatívne nové vozidlá, systém ETCS nebol na palube a teda ani nemohol zasiahnuť,“ vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Podľa Helexu systém vďaka tomu, že spomalil expresný vlak, zmiernil následky zrážky, inak by mohli byť omnoho vážnejšie. Zároveň dodal, že obaja rušňovodiči boli skúsení pracovníci a neporušili žiadne predpisy ani limity odpočinku.

Kľúčový problém

Asociácia železničných dopravcov Slovenska však pripomína, že bez vybavenia všetkých vlakov mobilnými jednotkami ETCS je systém len polovičnou ochranou. „Po necelom mesiaci tak na našich železniciach došlo opäť k podobnej nehode. Rozdielom je, že tentoraz sa nehoda stala na trati vybavenej ETCS. Ak by však systémom disponovali oba vlaky, s veľkou pravdepodobnosťou by k zrážke nedošlo,“ uviedla AROS.

Asociácia preto vyzvala štátne orgány, aby pripravili harmonogram výhradnej prevádzky vlakov s ETCS, podobne ako to už funguje v Českej republike. Zároveň apeluje na štát, aby sa aktívne zapojil do spolufinancovania montáže mobilných jednotiek. „Len spolupráca traťovej a mobilnej časti systému dokáže účinne zabrániť podobným nehodám v budúcnosti,“ dodala AROS.

Opravy za milión

Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik spresnil, že opravy trate potrvajú tri až štyri dni a vyžiadajú si náklady od 600-tisíc do jedného milióna eur. Vlaky v úseku medzi Pezinkom a Bratislavou budú meškať približne polhodinu.

Bednárik zároveň obhajuje investície do systému ETCS, ktorý podľa neho predstavuje „to najmodernejšie, čo sme na tratiach zatiaľ zaviedli“. Hoci sa teda pri Pezinku stal vážny incident, jeho priebeh ukázal aj potenciál systému zachraňovať životy, ale ak je implementovaný komplexne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP