V tomto texte boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový priemysel zažíva ďalšie silné otrasy a tentoraz sa pozornosť sústreďuje na Porsche. Podľa zamestnaneckej rady je ohrozená až štvrtina pracovných miest v nemeckých závodoch, pričom dôvodom má byť tlak na zásadné znižovanie nákladov. Na problém upozornila tlačová agentúra Reuters.

„Správna rada spoločnosti doteraz nepredstavila víziu do budúcnosti pre nemecké závody. Naopak, hrozí, že vývoj a produkciu presunie do krajín s výrazne nižšími pracovnými nákladmi,“ povedal predseda zamestnaneckej rady Porsche Ibrahim Aslan. Zároveň dodal, že takýto prístup ohrozuje približne štvrtinu pracovných miest v Porsche.

Dramatický obrat vo výsledkoch

Situácia sa vyhrotila po zverejnení výsledkov za tretí kvartál, ktoré dopadli horšie, než čakali aj najpesimistickejšie odhady analytikov. Hovorca automobilky pripomenul, že „automobilový sektor čelí obrovským výzvam“ a firma podľa neho musí náklady redukovať omnoho agresívnejšie. Ide o dôsledok kombinácie viacerých trendov: od spomaľujúceho prechodu na elektromobily až po rastúce ceny energií a materiálov, ktoré na nemecký priemysel dopadajú obzvlášť tvrdo.

Najvýraznejším signálom zhoršenej kondície je samotná prevádzková strata za tretí kvartál. Porsche ohlásilo mínus 966 miliónov eur, kým v rovnakom období minulého roka vykázalo zisk 974 miliónov eur. Kontrast takmer dvoch miliárd eur je šokujúci aj pre firmu tejto veľkosti. Analytici zo spoločnosti Visible Alpha pritom očakávali stratu „len“ 611 miliónov eur, čo znamená, že realita dramaticky prekonala ich odhady.

Slabnúci dopyt po elektromobiloch zasahuje aj Porsche

Dôležitým faktorom je výrazné spomalenie dopytu po elektromobiloch, najmä v Európe a Číne. Porsche, ktoré masívne investovalo do elektrickej budúcnosti a pripravilo nové generácie modelov Taycan a Macan EV, teraz pociťuje, že tempo trhu už nezodpovedá tempu jeho investícií. Náklady na vývoj zostali vysoké, no predajná dynamika sa oslabila, čo firmu dostalo do zložitej ekonomickej rovnice.

Za prvé tri kvartály sa Porsche síce operatívnej strate vyhlo, no len veľmi tesne. Spoločnosť vykázala prevádzkový zisk 40 miliónov eur, zatiaľ čo vlani za rovnaké obdobie dosiahla 4,04 miliardy eur. Zisk po zdanení sa prepadol o 95,9 % na 114 miliónov eur. Tržby pritom medziročne klesli o 6 % na 26,86 miliardy eur.

Tlaky na presun výroby sú čoraz silnejšie

Čoraz zreteľnejší je aj problém konkurencieschopnosti Nemecka ako výrobnej základne. Automobilky už dlhšie upozorňujú na rastúce mzdy, extrémne náklady na energie a nepružnú reguláciu. Pri Porsche sa preto otvorene hovorí o presune časti vývoja aj výroby do lacnejších krajín, čo zamestnanci vnímajú ako priamu hrozbu existujúcich pracovných miest.

Situácia tak vytvára napätie medzi vedením firmy, ktoré musí riešiť dramatické finančné výsledky, a zamestnancami, pre ktorých je zachovanie výroby v Nemecku existenčnou otázkou. Nasledujúce mesiace tak zrejme rozhodnú, či Porsche nájde vnútornú cestu k stabilizácii, alebo bude musieť pristúpiť k najtvrdším krokom za posledné dekády.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP