V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Umelá inteligencia (AI) sa na Slovensku čoraz výraznejšie presadzuje v oblasti správy platieb a riadenia pohľadávok. Podľa najnovšieho prieskumu European Payment Report 2025, ktorý zrealizovala spoločnosť Intrum, až 91 % slovenských podnikov už AI využíva, alebo ju plánuje implementovať v blízkej budúcnosti. Ide o jasný signál, že technológie hrajú v podnikateľskom prostredí čoraz kľúčovejšiu úlohu.

„Umelá inteligencia v odvetví kredit manažmentu a správy pohľadávok už dnes nie je len technologickým trendom, ale strategickým nástrojom, ktorý zásadne mení spôsob, akým firmy riadia financie, optimalizujú procesy a komunikujú so zákazníkmi,“ vysvetľuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.

Veľké firmy vpred, malé zaostávajú

Prieskum ukázal, že 59 % slovenských firiem už AI aktívne používa, čo je na úrovni európskeho priemeru. Najviac sa tejto technológii darí v Srbsku (64 %), najmenej v Grécku (52 %). Okrem toho ďalších 32 % podnikov na Slovensku plánuje do AI v blízkej budúcnosti investovať. Iba 9 % podnikov zatiaľ s investíciou do tejto oblasti nepočíta.

Zaujímavý je rozdiel medzi veľkými firmami a segmentom malých a stredných podnikov (SME). Kým vo veľkých spoločnostiach je miera adopcie AI na úrovni 80 %, u SME je to len 48 %. Menšie firmy síce oceňujú ekonomické benefity ako zníženie nákladov a vyššiu efektivitu, ale práve väčšie spoločnosti zaznamenávajú aj kvalitnejšie zákaznícke interakcie a lepšie analytické výstupy.

Robot AI píše na počítači
Freepik

AI najviac využívajú podniky v sektore maloobchodu, dopravy a poisťovníctva. Až 24 % všetkých respondentov uviedlo ako hlavný prínos zníženie počtu oneskorených platieb. Zvýšenú efektivitu práce spomenulo 20 % firiem.

Firmy si uvedomujú konkurenčnú výhodu

Z výsledkov prieskumu vyplýva aj to, že slovenské podniky sa prestávajú báť nových technológií. „AI predstavuje zásadný krok v modernizácii slovenského podnikania. Podniky, ktoré sa adaptujú rýchlejšie, môžu získať náskok. Tie, ktoré váhajú, riskujú zaostávanie,“ konštatuje Musil.

Medziročný nárast využívania AI v mnohých kategóriách potvrdzuje, že firmy prekonávajú počiatočnú nedôveru. Vnímajú umelú inteligenciu ako nástroj, ktorý im môže pomôcť nielen optimalizovať procesy, ale aj udržať si konkurenčnú výhodu na stále náročnejšom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP