V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Čína opäť potvrdila svoju pozíciu svetového lídra v automobilovom priemysle. Podľa údajov Čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM) vzrástol v máji 2025 celkový predaj nových vozidiel, teda osobných aj nákladných, medziročne o 11,2 percenta. Predalo sa tak vyše 2,686 milióna vozidiel, čo je ešte viac než v apríli, kedy rast dosiahol 9,8 percenta.

Najväčšiu pozornosť však vzbudzuje dynamický rozmach segmentu tzv. nových energetických vozidiel (NEV), do ktorého patria čisto elektrické autá (BEV) aj plug-in hybridy (PHEV). V máji 2025 sa predalo 1,307 milióna NEV vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 36,9 percenta.

Z celkového predaja áut v Číne už takmer polovicu, konkrétne 48,7 percenta, tvoria vozidlá s alternatívnym pohonom. Elektromobily (BEV) zaznamenali rast až o 43,1 percenta, čo predstavuje 834-tisíc predaných kusov. Plug-in hybridy (PHEV) zaznamenali nárast o 27,3 percenta na 473-tisíc predaných vozidiel.

Vývoj za celý rok 2025 je zatiaľ optimistický

Od začiatku roka do konca mája 2025 predala Čína celkovo 12,75 milióna vozidiel, čo je o 10,9 percenta viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Z toho 5,61 milióna áut pripadá na NEV segment, ktorý si medziročne polepšil až o 44 percent. Medzimesačne sa predaj v máji zvýšil o 3,7 percenta, čo je pozitívna správa po aprílovom prepade o 11,2 percenta. Ukazuje to, že trh sa po miernom spomalení opäť dostáva do rastovej fázy.

Na celý rok 2025 predpokladá CAAM, že predaj áut v Číne dosiahne 32,9 milióna kusov, čo by znamenalo nárast o 4,7 percenta. Z toho sa až 16 miliónov áut očakáva v kategórii NEV, čo predstavuje očakávaný medziročný rast o 24,4 percenta.

Pre porovnanie, v roku 2024 sa celkový predaj zvýšil o 4,5 percenta na 31,436 milióna kusov. Tempo rastu sa tak mierne zrýchľuje, hoci stále zaostáva za dvanásťpercentným rastom v roku 2023.

Mário Šimovič/FonTech

Čína potvrdzuje svoju dominanciu v elektromobilite

Výsledky naznačujú, že Čína sa stáva nielen najväčším výrobcom, ale aj najväčším trhom pre nové elektricky efektívnejšie vozidlá. Takmer každý druhý predaný automobil je buď elektromobil alebo plug-in hybrid. To signalizuje zmenu spotrebiteľského správania, podporenú vládnymi dotáciami, rastúcou infraštruktúrou a širšou ponukou modelov.

Automobilový trh v Číne tak zostáva kľúčovým barometrom pre globálne trendy v oblasti elektromobility. Ak sa naplnia prognózy CAAM, rok 2025 sa môže zapísať ako ďalší míľnik v elektrifikácii dopravy v najľudnatejšej krajine sveta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP