Inštitút alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie (SBA) zaznamenal v poslednom období zvýšený počet prípadov týkajúcich sa podvodnej e-mailovej či telefonickej komunikácie. Upozornila na to právnička SBA Sylvia Ďatelinková.

Cieľom podvodníkov je zneužiť dôverčivosť obete s cieľom získania prístupových údajov do elektronického bankovníctva či údajov o platobnej karte,“ poznamenala Ďatelinková s tým, že s útokom sa môžu spotrebitelia stretnúť vo forme e-mailov, SMS správ či telefonátov.

Najčastejšie ide o tzv. phishing. „Obeti je zvyčajne podstrčený podvodný odkaz so žiadosťou o jeho otvorenie. Po otvorení takéhoto odkazu je od obete vyžadované, aby zadala prístupové údaje do elektronického bankovníctva, prípadne údaje k platobnej karte,“ vysvetlila právnička.

Treba byť obozretný

Upozornila, že treba byť mimoriadne obozretný a v žiadnom prípade neotvárať neznáme správy vrátane príloh či odkazov.

Ak by ste totižto poskytli inej osobe prístupové údaje do elektronického bankovníctva alebo k platobnej karte, porušili by ste tým podmienky upravujúce používanie elektronického bankovníctva a platobného prostriedku. V takom prípade by ste v plnom rozsahu zodpovedali za stratu, ktorá vám takýmto konaním vznikla,“ doplnila Ďatelinková.

Nové storočie, nové praktiky

Právnička dodala, že podvodníci sú čoraz sofistikovanejší a neváhajú sa vydávať za medzinárodné spoločnosti či už z oblasti IT sektora alebo doručovacích služieb, taktiež za banky či štátne inštitúcie.

Na svoje obete po novom číhajú aj na inzertných portáloch či internetovej platforme ponúkajúcej zdieľané cestovanie,“ podotkla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú