V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Poľsko sa pripravuje na významné rozšírenie svojej cestnej infraštruktúry. V roku 2025 plánuje krajina otvoriť 400 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s minulým rokom. S týmto ambicióznym plánom Poľsko zároveň zvyšuje investície do dopravnej siete na 20 miliárd zlotých ročne, čo predstavuje približne 4,8 miliardy eur.

Podľa Generálneho riaditeľstva pre štátne cesty a diaľnice (GDDKiA) bude v roku 2025 sprístupnených 67 km diaľnic, 214 km rýchlostných ciest a 119 km obchvatov a ďalších ciest. Medzi kľúčové projekty patrí predĺženie diaľnice A2 zo Siedlce do Bialej Podlaskej pri hraniciach s Bieloruskom. Dokončenie tohto úseku posilní dopravné spojenie medzi východnou Európou a Poľskom.

Ďalším dôležitým projektom je uzavretie chýbajúceho úseku rýchlostnej cesty S3 medzi Svinoústím a Troszynom pri nemeckých hraniciach, čím sa zlepší spojenie severojužného dopravného koridoru. Významným rozšírením bude aj otvorenie 46-kilometrového úseku S6 medzi Koszalinom a Slupskom na severe krajiny.

Napojenie na Slovensko a ďalšie strategické investície

Poľsko pokračuje v rozširovaní trasy S19, ktorá bude kľúčová pre napojenie na slovenskú rýchlostnú cestu R4 v Prešovskom kraji. Zároveň sa plánuje rozšírenie trasy S1, ktorá sa na juhu Poľska napája na slovenskú diaľnicu D3 v Žilinskom kraji. Tieto projekty sú dôležité nielen pre vnútroštátnu dopravu, ale aj pre posilnenie medzinárodných logistických trás medzi Poľskom, Slovenskom a ďalšími krajinami strednej Európy.

GDDKiA plánuje v roku 2025 vypísať tendre na ďalších 400 kilometrov nových ciest, vrátane rozšírenia diaľnice A2 medzi Lodžou a Varšavou. V súčasnosti prebiehajú verejné obstarávania na 312 kilometrov, pričom všetky zmluvy by mali byť podpísané do konca roka.

dialnica
Unsplash

Výzvy a prekážky pri rozširovaní infraštruktúry

Jednou z hlavných výziev, ktorým čelí výstavba ciest v Poľsku, sú byrokratické procesy a dĺžka schvaľovania projektov. Zatiaľ čo samotná výstavba diaľnic a rýchlostných ciest trvá približne dva až tri roky, celkový proces od plánovania až po dokončenie môže zabrať až desaťročie.

Stavebné firmy zároveň upozorňujú na problémy s férovou konkurenciou, keďže čoraz viac verejných zákaziek získavajú ázijské spoločnosti, ktoré využívajú lacný kapitál. V súčasnosti realizujú približne 20 % investícií v rámci programu výstavby ciest. Poľská vláda preto pripravuje nové regulácie, ktoré majú stanoviť prísnejšie podmienky pre zahraničných uchádzačov o verejné zákazky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP