Slovenské domácnosti vstupujú do Vianoc 2025 v čase, keď stále pociťujú dôsledky zdražovania potravín, energií aj služieb. Napriek tomu darčeky zo sviatkov nezmizli, výrazne sa však mení spôsob ich výberu aj financovania. Na spotrebiteľov navyše číhajú aj čoraz sofistikovanejšie nástrahy.

Pomáha umelá inteligencia

Podľa prieskumov si väčšina Slovákov vyčleňuje na darčeky rozpočet 150 až 300 eur, pričom čoraz viac porovnávajú ceny, sledujú akcie a nakupujú s predstihom. „Ľudia si stále viac uvedomujú, že aj drobný darček s osobným významom má väčšiu hodnotu než drahá vec, ktorú rodina ešte mesiace spláca,“ hovorí Kateřina Porubská zo Simplea.

Digitálne technológie sa stali kľúčovým nástrojom pri rozhodovaní. Každý tretí Slovák už využil umelú inteligenciu pri výbere darčeka a ďalší tretí to plánuje vyskúšať. Podľa Moniky Brichtovej z Allegro AI zrýchľuje výber, znižuje stres a pomáha nájsť darček s istotou.

Okrem algoritmov zohrávajú významnú rolu aj influenceri, keď tradičné katalógy v čoraz väčšej miere nahrádzajú videorecenzie a influenceri. Slováci tak kombinujú viac zdrojov než kedykoľvek predtým. Medzi hlavné patria sociálne siete, AI, odborné analýzy aj recenzie zákazníkov.

Orange

Čoraz väčšie množstvo nástrah

Finanční odborníci však upozorňujú, že sviatky sú zároveň obdobím najväčšieho rizika zadlžovania. „Slováci často podliehajú tlaku kúpiť darčeky za každú cenu, a to aj na úver. No hoci emócie pracujú, odporúčame myslieť hlavou,“ varuje Zoltán Čikes z FinGO.sk.

Podľa neho sú rizikové rýchle pôžičky, kreditné karty či povolené prečerpanie, ktoré mnohí vnímajú ako záložnú hotovosť, no úroky rastú veľmi rýchlo. Ivana Mikitová z Partners dodáva, že darčekom sebe samému môže byť aj lepší finančný návyk, ktorým je tvorba rezervy či extra splátka na dlh.

Nebezpečenstvá sa skrývajú aj v online nákupoch. Asociácia e-shopov E-commerce Slovakia upozorňuje na čínske platformy typu Temu či AliExpress. Podľa jej predsedu Michala Krála testy ukázali, že mnohé hračky či elektronika nespĺňajú bezpečnostné normy a reklamácia je často nemožná.

Až 41 % Slovákov malo s nákupom z týchto portálov problém, no nízke ceny ich stále lákajú. Riziká sa pritom netýkajú len kvality, ale aj ochrany osobných údajov či falošných recenzií.

Odborníci preto odporúčajú plánovanie a dodržiavanie rozpočtových pravidiel. Porubská pripomína model 10-20-30-40, kde 10 % príjmu slúži na krátkodobé výdavky, vrátane Vianoc. Čikes uzatvára, že sviatky by nemali byť o finančnom strese, ale o rovnováhe medzi štedrosťou a zdravým rozumom. „Ak si vyčerpáte rozpočet len na to, aby ste niekoho obdarovali, ale sami sa dostanete do mínusu, Vianoce strácajú svoj skutočný zmysel,“ dodáva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP