V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový priemysel sa môže čoskoro dostať do vážnych problémov. Dôvodom sú vývozné obmedzenia na vzácne zeminy zo strany Číny, ktoré ohrozujú plynulý chod výroby áut. Ako varuje Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA), ak sa situácia rýchlo nevyrieši, nemožno vylúčiť ani výpadky produkcie.

Podľa šéfky VDA Hildegard Müllerovej je problém dvojitý. Na jednej strane čínske úrady pomaly udeľujú exportné licencie. Na druhej strane sa vývoz zdržiava aj v prípade, že licencia už bola udelená, pretože colné odbavenie trvá príliš dlho. „Hoci niektoré licencie už boli udelené, v súčasnosti to nestačí na zabezpečenie bezproblémovej výroby. Ak sa situácia rýchlo nezmení, nemožno už vylúčiť oneskorenia výroby a dokonca ani jej výpadky,“ upozornila Müllerová.

Vzácne zeminy sú nevyhnutné pre elektromobily aj klasické autá

Vzácne zeminy ako samárium, gadolínium, terbium, dysprózium, lutécium, skandium a ytrium, ktoré Čína v apríli zaradila medzi strategické suroviny podliehajúce exportnej kontrole, sú kľúčové pre výrobu elektromotorov, batérií a iných dôležitých komponentov v moderných automobiloch. Bez nich sa nezaobídu ani klasické autá, najmä pokiaľ ide o elektroniku a asistenčné systémy.

Zatiaľ čo Peking oficiálne uviedol, že ide o reakciu na americké clá, obmedzenia sa týkajú všetkých krajín a vývozcov, bez ohľadu na to, odkiaľ pochádzajú ich zákazníci. Každý, kto chce vzácne zeminy z Číny vyviezť, musí požiadať o špeciálnu licenciu, čo celý proces vývozu predlžuje a komplikuje.

BYD

Nemecký automobilový priemysel je považovaný za jeden z pilierov európskej ekonomiky. Ak by došlo k výpadkom vo výrobe, malo by to dopad nielen na zamestnanosť a exportné čísla, ale aj na pozíciu Nemecka ako technologickej a priemyselnej veľmoci. Združenie VDA preto vyzýva na rýchlu diplomatickú a obchodnú reakciu. Témou by sa podľa odborníkov mali zaoberať aj európske inštitúcie, keďže dopady sa môžu rýchlo rozšíriť aj do ďalších krajín závislých od dodávok z Nemecka.

Strategické suroviny ako geopolitická zbraň

Prípad Číny potvrdzuje, že vzácne suroviny sa stávajú nástrojom geopolitického nátlaku. Kým krajiny ako USA či EÚ hovoria o diverzifikácii dodávateľov, realita je taká, že viac ako 80 % spracovania vzácnych zemín kontroluje Čína.

Pre automobilky tak môže byť riešením len urýchlenie vývoja alternatívnych technológií, recyklácia surovín a nové obchodné partnerstvá. No všetky tieto riešenia si vyžadujú čas. A ten môže byť teraz pre nemecký priemysel najväčším luxusom, ktorý si už nemôže dovoliť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP