V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Slovenské automobilky zatiaľ vyhodnocujú dopady zavedenia 25-percentných ciel na dovoz automobilov do USA, ktoré od apríla zaviedol americký prezident Donald Trump. Najviac sa opatrenie dotýka bratislavského závodu Volkswagen Slovakia, ktorý na americký trh vyváža štvrtinu svojej produkcie, a nitrianskeho Jaguar Land Rover, ktorý taktiež exportuje do USA.

Volkswagen Slovakia patrí medzi najväčších vývozcov na americký trh zo Slovenska. Vedúci generálneho sekretariátu automobilky Jozef Grega uviedol, že spoločnosť momentálne analyzuje vplyv ciel a čaká na ďalšie detaily. „Spojené štáty americké patrili v uplynulých rokoch medzi päť najväčších exportných trhov pre našu spoločnosť,” pripomenul Grega.

Jaguar Land Rover čaká na ďalšie informácie

Podobne reaguje aj nitriansky závod Jaguar Land Rover. Čakáme na ďalšie informácie o oznámení prezidenta Trumpa a v primeranom čase vydáme ďalšie vyhlásenie,” uviedol David Košťál z nitrianskeho závodu. Jaguar Land Rover patrí medzi automobilky, ktoré by mohli byť clami zasiahnuté, keďže ich modely sú populárne aj na americkom trhu.

Trnavský závod Stellantis Slovakia je v inej situácii. V roku 2024 spustil výrobu nových modelov Citroën C3, C3 Aircross a Opel Frontera, ktoré smerujú hlavne do Francúzska, Nemecka, Talianska a Španielska. Do USA ich neexportujú, preto podľa Michala Niča z trnavského závodu nečakajú žiadne priame dopady.

volkswagen
Erik Mclean/Unsplash

Aj keď zatiaľ automobilky neurobili konkrétne kroky, Trumpove clá môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel. USA sú dôležitým exportným trhom a ak by sa clá uplatnili v plnej miere, mohlo by to znamenať zniženie objednávok a výroby. Volkswagen a Jaguar Land Rover tak čakajú na detaily, ktoré rozhodnú o ich ďalšej stratégii.

EÚ môže reagovať protiopatreniami

Otázkou zostáva, ako na nové clá zareaguje Európska únia. Šéf Výboru pre medzinárodný obchod v Európskom parlamente Bernd Lange už naznačil, že Brusel pripravuje odvetné opatrenia. Hovorí sa napríklad o clách na digitálne služby, ktoré by zasiahli veľké americké technologické firmy.

Zatiaľ však slovenské automobilky vyčkávajú a analyzujú situáciu. Očakáva sa, že v najbližších týždňoch bude jasnejšie, či budú musieť upraviť svoje obchodné stratégie a exportné plány.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP