V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Od 1. júla 2025 vstupuje do platnosti nový spôsob výpočtu mýta, ktorý výrazne zasiahne majiteľov starších nákladných vozidiel. Slovensko týmto krokom zapracováva do svojej legislatívy európsku smernicu Eurovignette, ktorá zavádza emisné triedy CO₂ ako súčasť výpočtu poplatkov za používanie diaľnic a spoplatnených úsekov. Opatrenie má podľa spoločnosti Eurowag motivovať dopravcov, aby prešli na ekologickejšie technológie.

Podľa novej smernice budú nákladné autá rozdelené do piatich emisných tried CO₂. Najvyššiu, a teda najlacnejšiu, triedu 5 získajú len elektrické a vodíkové vozidlá. Majitelia bežných vozidiel so spaľovacími motormi budú zaradení do tried podľa toho, ako výrazne ich vozidlo znečisťuje ovzdušie.

Príplatok aj pre nové vozidlá, ak sa nič nezmení

Pre dopravcov to znamená, že čím horšia emisná trieda, tým vyššie mýto. Najtvrdšie dôsledky pocítia vlastníci vozidiel registrovaných pred 1. júlom 2019, ktoré budú automaticky zaradené do najmenej ekologickej a zároveň najdrahšej kategórie. Tieto vozidlá nebudú mať nárok na preradenie do vyššej emisnej triedy.

Prekvapivo sa však vyšším nákladom nevyhnú ani dopravcovia s modernejšou technikou. Majitelia nákladných vozidiel s emisnou normou EURO VI, ak nepodniknú žiadne kroky, budú automaticky zaradení do emisnej triedy 1, čo znamená zvýšenie poplatku o viac ako tretinu. Eurowag odporúča, aby prevádzkovatelia týchto áut nahrali do mýtneho systému potrebnú dokumentáciu, vďaka čomu môžu byť preradení až do triedy 4, najekologickejšej dostupnej pre vozidlá so spaľovacím motorom.

Testovanie autonómneho kamiónu MAN v nemeckom Hamburgu. Zdroj: MAN

Na zmiernenie dopadu štát zavádza zníženú sadzbu dane pre ťažké nákladné vozidlá, ktorú nastavuje na minimum podľa európskych pravidiel. Výsledkom by mala byť ročná úspora približne 330 eur na jedno vozidlo, najmä pri najpoužívanejších typoch súprav s návesom. Hoci to nezníži mýto priamo, ide aspoň o symbolickú kompenzáciu zvýšených nákladov.

Zdražovanie mýta nie je len slovenským fenoménom

Dopravcovia sa však musia pripraviť, že zvyšovanie mýta sa netýka len Slovenska. V Českej republike sa od januára platby zvýšili o približne 5 % pre vozidlá nad 3,5 tony. V Rakúsku stúpli ceny o 7,3 až 12,6 % v závislosti od počtu náprav a emisnej triedy. V Maďarsku bol rast o 3,4 %, najmä v dôsledku inflácie.

Ako uviedla Ivana Lang zo spoločnosti Eurowag, hlavným cieľom tejto legislatívnej úpravy je znižiť emisie CO₂ o 30 % do roku 2030. Zároveň ale upozornila, že viaceré štáty zvyšujú sadzby mýta aj z dôvodu rastúcich nákladov na infraštruktúru. Výsledkom je postupný tlak na dopravcov, aby modernizovali vozový park a prešli na udržateľnejšie technológie. Pre podnikateľov v doprave to znamená nové výzvy a vyššie výdavky, no zároveň aj možnosti úspor, ak sa rozhodnú investovať do ekologických riešení.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP