V nasledujúcom článku boli použité matriály TASR.

Japonský automobilový výrobca Nissan oznámil zásadný balík úsporných opatrení po tom, ako uzavrel finančný rok 2024/2025 s hlbokou stratou. Spoločnosť zaznamenala čistý prepad 670,9 miliardy jenov, čo je v prepočte približne 4,08 miliardy eur, a zároveň odložila zverejnenie prognóz príjmov na aktuálny rok.

Finančné výsledky znamenajú dramatický obrat oproti predchádzajúcemu roku, kedy Nissan vykázal zisk 426,6 miliardy jenov. Za prepad môžu podľa spoločnosti viaceré faktory – pokles predaja v Číne aj iných krajinách, neúspech rokovaní o fúzii s konkurenčnou Hondou, ale aj interné zmeny vrátane výmeny generálneho riaditeľa. V marci tohto roka bol do funkcie menovaný Ivan Espinosa, ktorý pôsobí v automobilke od roku 2003 a má za úlohu postaviť firmu opäť na nohy.

Masívne prepúšťanie a zatváranie závodov

Súčasťou ozdravného plánu je aj výrazná redukcia nákladov a reštrukturalizácia. Nissan plánuje do fiškálneho roku 2026/2027 prepustiť 15 % svojej globálnej pracovnej sily, čo predstavuje približne 20 000 zamestnancov. Okrem toho zníži počet svojich výrobných závodov zo 17 na desať. V prebiehajúcom finančnom roku 2025/2026 má cieľ znížiť náklady o ďalších 250 miliárd jenov. Spoločnosť opatrenia nazýva „plánom obnovy“, ktorý má vytvoriť štíhlejší a odolnejší podnik schopný rýchlejšie reagovať na vývoj na trhu.

Do budúcnosti Nissan varuje pred vplyvom nových amerických ciel na dovoz automobilov vo výške 25 %, ktoré by mohli ešte viac zhoršiť jeho finančné výsledky. Spoločnosť preto zatiaľ nezverejnila prognózu čistého zisku pre aktuálny rok. Obavy sú opodstatnené – zo všetkých veľkých japonských automobiliek má práve Nissan najcitlivejšiu klientelu na zvyšovanie cien, čo znamená, že len ťažko prenesie vyššie náklady na spotrebiteľov bez toho, aby prišiel o trhový podiel.

Mário Šimovič/FonTech

V Číne sa Nissan zároveň ťažko presadzuje v segmente elektrických vozidiel, kde dominujú domáce značky. V dôsledku klesajúcej konkurencieschopnosti automobilka tento mesiac pozastavila plány na výstavbu továrne na batérie v Japonsku.

Spomienka na krízu z roku 1999

Strata za uplynulý rok je takmer na úrovni najhoršieho obdobia v histórii automobilky – počas finančnej krízy v rokoch 1999/2000 totiž Nissan vykázal čistú stratu 684 miliárd jenov. Práve v tom čase vstúpila do hry francúzska automobilka Renault, ktorá vtedy zachránila Nissan pred kolapsom.

Dnes sa však situácia zdá byť opäť kritická. Ratingové agentúry už znížili hodnotenie spoločnosti do neinvestičného pásma, pričom Moody’s svoje rozhodnutie zdôvodnilo „slabou ziskovosťou“ a „starnúcim portfóliom modelov“. Akcie automobilky klesli za posledný rok o takmer 40 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP