V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.
Na prvý pohľad vyzerá železničná doprava ako presne naplánovaný systém, no realita si občas vyžiada aj zásah v nečakaných situáciách. Práve preto majú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) k dispozícii špeciálny nástroj – nehodový vlak (NPP). Ten zohráva kľúčovú rolu pri haváriách, odstraňovaní následkov nehôd či obnove dopravy, ale aj pri rôznych technických zásahoch v teréne.
ŽSR disponujú dvomi základnými typmi zásahových vlakov – nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou. Ich história siaha ešte do čias dvoch Mostných obvodov, ktoré boli predchodcami dnešných zásahových jednotiek. Postupom času sa technické vybavenie rozširovalo a dnes je súčasťou súprav aj špecializovaná technika CNPP, ktorá zahŕňa napríklad hydraulické zariadenia na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.
Dôležitá je odbornosť a pravidelný výcvik
S takto špecifickou technikou nemôže pracovať hocikto. ŽSR preto zabezpečujú špecializované školenia vo vlastnej réžii – konkrétne v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Dôležitou súčasťou prípravy sú aj praktické výcviky s technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne a organizuje ich priamo Mostný obvod.
O tom, aký typ zásahu bude nasadený, rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu. Rozhoduje na základe fotodokumentácie, hlásení z miesta udalosti a iných podkladov. Nie vždy je nutné nasadenie celej súpravy, preto sa výjazdy prispôsobujú konkrétnej situácii.
Technická výbava, ktorá zvládne aj náročné situácie
Nehodový vlak je technicky veľmi dobre vybavený. Súčasťou súpravy je hnacie vozidlo, žeriav EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne, ako aj široká škála náradia – hydraulické pumpy, nafukovacie vaky, zdviháky a ďalšie špeciálne nástroje. Tieto technológie sú umiestnené na základniach v Bratislave a Košiciach, aby mohli pokryť zásahy po celom Slovensku
Každý zásah je jedinečný. Často ide o komplikované situácie, napríklad po zrážkach s cestnými vozidlami, kde môže byť potrebné aj odstránenie poškodených častí infraštruktúry. Výjazd nehodového vlaku sa začína až po udelení povolenia od vyšetrovateľa nehody a na mieste zasahuje minimálne päťčlenný tím odborníkov.
Okrem havárií sa nehodový vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, investičnej výstavbe alebo ako technická podpora pri projektoch Mostného obvodu. Bezpečnosť je totiž základným pilierom správy železničnej infraštruktúry.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Koniec drahého odsoľovania: Z morskej vody vedci získajú čistú vodu aj drahú surovinu
Môže vybuchnúť každú chvíľu. Prebúdza sa gigantická sopka, ktorá v minulosti spôsobila katastrofu
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
Ušetria ti kopu práce každý deň. TOP 10 rozšírení do prehliadača, ktoré absolútne potrebuješ
Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP