Maďarská ropná spoločnosť MOL, ktorej integrovanou súčasťou je aj slovenský Slovnaft, v piatok vydala vyhlásenie, v ktorom kritizuje pretrvávanie neúmerne vysokej cenu prepravy ropy ropovodom Adria. S odvolaním sa na agentúru MTI o tom informuje spravodajca TASR v Budapešti.
Podľa MOL-u si chorvátsky prevádzkovateľ ropovodu účtuje za svoje služby neprimerane vysokú a nespravodlivú cenu. JANAF v posledných rokoch výrazne zvýšil ceny svojich služieb, ktoré sú preto niekoľkonásobne vyššie ako európska referenčná cena, píše maďarská ropná spoločnosť.
MOL dodal, že už dlho skúma a analyzuje dôvody extrémne vysokej kompenzácie, ale zatiaľ nenašiel prijateľné vysvetlenie ceny uplatňovanej spoločnosťou JANAF od roku 2023.
Keďže podľa MOL-u nárast ďaleko prevýšil tempo rastu cien energií v Európe, zdá sa byť opodstatnené predpokladať, že JANAF zneužíva situáciu vytvorenú vojnou medzi Ukrajinou a Ruskom na dosiahnutie zisku, zdôraznil MOL.
„V čase krízy sa teda JANAF namiesto solidarity s ostatnými štátmi v regióne rozhodol využiť na zvýšenie svojho zisku skutočnosť, že Česká republika, Maďarsko a Slovensko sú vnútrozemskými štátmi, ktorých rafinérie sú vysoko závislé od jadranského ropovodu. Tá je pre nich jedinou životaschopnou alternatívou k ruskej rope,“ píše sa v dokumente MOL-u.
Rafinérie Slovnaft a MOL sa po viac ako ročných rokovaniach vlani 23. mája dohodli s chorvátskou spoločnosťou JANAF na poplatku za používanie ropovodu Adria a uzatvorili zmluvu o preprave ropy, ktorá je pre Slovensko strategicky dôležitá. Kontrakt je však dohodnutý iba na jeden rok a cena za prepravu niekoľkonásobne prekračuje štandardnú výšku poplatkov v EÚ, informoval vtedy hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
„Spoločnosť JANAF súhlasila pre Slovnaft a MOL len s jednoročným kontraktom s pomerne vysokou cenou za prepravu ropy. To znamená, že Slovnaft a MOL budú platiť niekoľkonásobne vyššie poplatky v porovnaní s primeraným štandardom v EÚ. Slovnaft, ako aj MOL nemali inú možnosť, ako dohodu akceptovať, keďže ropovod Adria zohráva dôležitú úlohu v bezpečnosti alternatívnych dodávok ropy pre región strednej a východnej Európy,“ uviedol Molnár.
Slovnaft potrebuje v súlade so sankciami EÚ voči Rusku vyrábať naftu, benzín a ďalšie produkty z alternatívnej neruskej ropy, aby uspokojil dopyt z Česka, Rakúska a Poľska. Slovenská rafinéria je totiž jediným exportérom v regióne, keďže okolité krajiny nie sú v produkcii palív sebestačné. Jedinou cestou, ako alternatívnu ropu dopraviť na Slovensko, je cez ropovod Adria a morský prístav Omišalj, ktoré kontroluje spoločnosť JANAF.
Ropovod Adria aktívnejšie Slovnaft začal využívať od februára minulého roka, keď vstúpili do platnosti sankcie na vývoz produktov z ruskej ropy. Slovnaft, ako aj MOL sa však domnievajú, že súčasná dohoda nevytvára trvalé a konkurencieschopné základy pre bezpečnosť dodávok ropy cez ropovod Adria na Slovensko. To môže v budúcnosti vyvolávať obavy o bezpečnosť dodávok palív v širšom regióne strednej a východnej Európy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prirovnávajú ho k Hviezde smrti. Objekt blízko Zeme pred nami celú dobu skrýval obrovské tajomstvo
Nikto iný to na Slovensku nemá. Veľká banka spúšťa úplne nový spôsob komunikácie (PREHĽAD)
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
iPhone prevalcovali až 3 značky. Toto sú mobily, ktoré Slováci kupujú momentálne najčastejšie
Boja sa Rusov. Prvá krajina EÚ dostane najpokročilejšiu obranu sveta, stroskotal na nej aj Irán
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
Najzamestnávateľ roka ohlásil hromadné prepúšťanie na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Koniec drahého odsoľovania: Z morskej vody vedci získajú čistú vodu aj drahú surovinu
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP