V správe boli použité materiály TASR.

Mobilné telefóny na školách by mohli byť nahradené ľudským kontaktom. TASR to uviedol komisár pre deti Jozef Mikloško. Vníma pozitívne, že sa reguláciou mobilných technológií začal zaoberať aj rezort školstva. Je podľa neho potrebné vypočuť si všetky strany a ich názory a následne prijať definitívne riešenie, ktoré bude prospešné pre deti.

Je nutné uvedomiť si riziká

„Moja dlhoročná prax s deťmi potvrdzuje, že deti majú čoraz menej ľudského kontaktu a interakcie. Žiadna technológia sa nemôže rovnať prínosu, ktorý generuje ľudský kontakt,“ skonštatoval Mikloško pre TASR. Zdôraznil pritom potrebu deťom pomôcť, nie im niečo zakazovať.

Zistenia vedcov a štatistiky podľa jeho slov ukazujú, že mobilné technológie deťom viac škodia než pomáhajú. „Je jasné, že v dnešnej dynamicky sa rozvíjajúcej dobe pokrok ani digitálne technológie nezastavíme, my musíme chrániť deti pred ich negatívnymi vplyvmi a naučiť ich zodpovedne tieto technológie používať tak, aby im neškodili,“ avizoval.

Je podľa neho potrebné, aby všetci zúčastnení pochopili, že ide o „digitálny heroín“. Poznamenal, že každý by si mal uvedomiť negatívne vplyvy mobilov na deti od jednoduchého prístupu k nevhodnému obsahu, cez nástroj šikany až po neurologické dosahy na ľudský mozog. Rovnako aj na budúcnosť detí a celej spoločnosti.

Podľa učiteľov môžu byť užitočné

Podľa Slovenskej komory učiteľov môžu byť mobilné telefóny u starších žiakov prostriedkom výuky či zdrojom informácií. Ich obmedzenie je ešte potrebné zvážiť. Viaceré školy totiž nemajú techniku, ktorá by ich nahradila. Vníma však pozitívne, že rezort školstva sa otázkou zákazu a obmedzenia mobilných telefónov zaoberá.

Na Slovensku zvažujú zákaz

Ako dodal komisár pre deti, na tento problém poukazujú už nejaký čas v reakcii na zistenia a odporúčania z globálnej správy UNESCO s názvom Technológie vo vzdelávaní. „UNESCO, pre ktoré je vzdelávanie a práca s mládežou jednou z kľúčových aktivít, apeluje na členské krajiny, aby presne definovali používanie mobilných technológií v školách. Musíme deti učiť fungovať s aj bez mobilov spôsobom, aby mobily podporovali, ale nie nahrádzali medziľudskú interakciu,“ uzavrel.

Aktuálne je v kompetencii škôl nastaviť si zákaz alebo možnosť používania mobilných telefónov. Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (Hlas-SD) avizoval, že mobilné telefóny by sa mohli zakázať na prvom stupni základných škôl. Na druhom stupni by sa ich využívanie mohlo obmedziť. Rezort v tejto veci komunikuje aj s odborníkmi.

Nový Zéland dokonca oznámil celoplošný zákaz mobilných telefónov na školách. Novozélandské školy sa kedysi pýšili vysokým hodnotením gramotnosti, ktorá patrila k najlepším na svete, ale úroveň čítania a písania sa zhoršila do bodu, keď už podľa niektorých výskumníkov nastala učebná „kríza“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú