Concorde, dlhodobo prevádzkované jediné nadzvukové dopravné lietadlo na svete, prevážalo 27 rokov nezriedka aj prominentných pasažierov. V utorok 24. októbra uplynie 20 rokov odvtedy, ako sa legendárne lietadlo, ktoré svetové celebrity využívali ako „transatlantický taxík“, vydalo na svoj posledný let. Vyradili ho nielen vysoké náklady na prevádzku, ktoré prevyšovali zisky leteckej spoločnosti, ale dopomohla k tomu aj tragická nehoda z roku 2000.

Významný vplyv na rozvoj dopravného letectva mali dva míľniky v histórii vývoja prúdových lietadiel. Prvým bol let veľkokapacitného lietadla Boeing 747, známeho ako Jumbo-jet, ktorý sa uskutočnil 9. februára 1969 a druhým prelomom bol práve prvý let nadzvukového dopravného lietadla britsko-francúzskej konštrukcie Concorde z 2. marca 1969.

Do pravidelnej leteckej prevádzky zaradili Concorde 21. januára 1976. Legendárny Concorde využívali spoločnosti British Airways a Air France. Posledný let absolvoval Concorde 24. októbra 2003, keď letel z New Yorku a na londýnskom letisku Heathrow pristál s prominentnými cestujúcimi spoločnosti Brtitish Airways. Francúzska spoločnosť Air France používala Concorde do 31. mája 2003.

Legendárne nadzvukové lietadlo bolo spoločným projektom Francúzska a Spojeného kráľovstva a začalo sa vyvíjať na základe dohody oboch krajín z roku 1962. Podobné lietadlo paralelne vyvíjali v tej istej dobe aj v Sovietskom zväze. Tupolev Tu-144, ktorý svoj prvý skúšobný let absolvoval 31. decembra 1968, bol v pravidelnej prevádzke pre osobnú a neskôr len pre nákladnú dopravu kratšie, v rokoch 1975 – 1983.

Nadčasové lietadlo, ktoré nakoniec muselo odísť do dôchodku

Concorde mal elegantnú štíhlu konštrukciu s krídlami tvaru delta a charakteristický špicatý nos. Poháňali ho štyri prúdové motory Rolls – Royce/SNECMA Olympus 593 s prídavným spaľovaním. Pri rozpätí krídel meralo 25,4 metra a jeho dĺžka bola viac ako 60 metrov. Atlantik prekonal za tri a pol hodiny vo výške viac ako 18 kilometrov a rýchlosťou 2150 až 2300 k/h, čo je približne dvojnásobok rýchlosti zvuku (2M). Rekordný prelet sa Concordu podaril 7. januára 1977, keď trasu ponad Atlantik zvládol pod 2 hodiny a 53 minút. Let okolo sveta absolvoval za 29 hodín a 59 minút.

Počas 27-ročnej prevádzky pristál Concorde vo viac ako 250 destináciách, vrátane Prahy a Bratislavy. Najčastejšie z Paríža a Londýna lietal do New Yorku, ale aj do Ria de Janeira, Bahrajnu a na Barbados.

V metropole Slovenska pristával Concorde v období od konca roku 1990 do 1. januára 1995. Išlo o charterové lety pre bohatšiu britskú klientelu, ktorá chcela stráviť Silvestra v neďalekej Viedni.

Po viac ako 25 rokoch prevádzky si Concorde vybudoval povesť najbezpečnejšieho lietadla. Toto výrazne narušila tragická havária z 25. júla 2000, pri ktorej zahynulo 113 ľudí. Nehoda a stále väčšie náklady viedli napokon k ukončeniu prevádzky tejto nadzvukovej pýchy.

Posledný let Concordu z 24. októbra 2003 vyvolal značný záujem verejnosti. Spojené kráľovstvo sa s obľúbeným lietadlom rozlúčilo na letisku Heathrow, kde v dvojminútových intervaloch prileteli tri nadzvukové stroje. Okrem Concordu z New York pristáli na londýnskom letisku ešte dva ďalšie, ktoré sa vrátili z kratších letov – jeden zo škótskeho Edinburghu s pozvanými hosťami a víťazmi súťaže o let týmto lietadlom a druhý z okružného výletu nad Atlantikom.

Pre celebrity bol Concorde symbolom ich postavenia – „transatlantický taxík“, ktorý ich dopravil do New Yorku, kde vďaka časovému posunu pristáli skôr, než odleteli z Londýna.

Concorde mal veľký úspech aj u hviezd popovej hudby. Napríklad spevák Sting by už ani nezrátal, koľkokrát využil nadzvukový stroj, ktorý vrátil lietaniu cez Atlantik nádych romantiky. Paul McCartney raz chytil gitaru a zaspieval si so skupinou topmanažérov na palube Concordu hity Beatles.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú