V tomto texte boli použité materiály SITA.

Kúpa jazdeného auta je pre mnohých Slovákov jednou z najväčších finančných investícií v živote. Napriek tomu sa značná časť motoristov správa prekvapivo neopatrne. Podľa analýzy spoločnosti Aures Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto, až 36 percent ľudí si pred kúpou vozidla neoverí jeho technický ani právny stav. Ak by sa tento podiel preniesol na slovenský trh, išlo by približne o 190-tisíc kupujúcich, ktorí si vlani vybrali auto bez akejkoľvek kontroly.

Zistenia vychádzajú z prieskumu predajnej platformy Carwow medzi britskými motoristami, no podľa odborníkov ide o trend, ktorý je veľmi podobný aj na Slovensku. Ľudia často podceňujú aj základné úkony, ktoré môžu odhaliť vážne skryté problémy.

Slovenskí vodiči opakujú chyby zahraničných kupujúcich

„Aj medzi slovenskými kupujúcimi sa často opakuje ten istý problém. Mnohí pristupujú ku kontrole nedôsledne, napríklad pri overovaní si funkčnosti klimatizácie, kúrenia či vyhrievania sedadiel,“ upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti Aures Holdings.

Podľa ďalšieho prieskumu britskej poradenskej skupiny VSTAG je situácia ešte alarmujúcejšia. Takmer polovica z viac ako 2 000 respondentov, konkrétne 47 percent, priznala, že by bola ochotná zaplatiť za ojazdené auto vopred, ak by tým získala výhodnejšiu ponuku. Viac než pätina oslovených uviedla, že by kvôli finančnému tlaku kúpila vozidlo, ktoré považuje za „výhodné“, aj bez toho, aby ho vôbec preverila.

Takéto správanie podľa odborníkov vytvára ideálne prostredie pre podvodníkov, ktorí zneužívajú dôverčivosť kupujúcich. Na trhu sa objavujú autá predávané až za polovicu ich reálnej hodnoty. Často však ide o vozidlá so stočeným tachometrom, nejasnou históriou alebo vážnymi technickými vadami.

Kontrola pred kúpou nie je formalita, ale nutnosť

„Neskontrolovať auto pred kúpou sa môže kruto vypomstiť. Je potrebné sa uistiť, že jazdené vozidlo je bezpečné a má jasnú právnu históriu. Odporúčame prizvať si k obhliadke mechanika a kupovať vozidlá len od profesionálnych predajcov, ktorí ručia za technický stav a právny stav vozidla a otvorene informujú o prípadných poruchách,“ dodáva Topolová.

Kontrola vozidla pritom nie je len otázkou technických znalostí. Zahŕňa aj preverenie záznamov o poistných udalostiach, právnych ťarchách či evidencii vozidla v zahraničí. Ak kupujúci za auto platí vopred alebo posiela zálohu, mal by si byť istý, že ide o dôveryhodného predajcu.

Odborníci odporúčajú uhrádzať len takú zálohu, ktorú možno v prípade problémov oželieť, a nikdy neposielať plnú sumu bez osobnej kontroly auta. Testovacia jazda by mala byť samozrejmosťou, rovnako ako overenie, či cena zodpovedá reálnej trhovej hodnote.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP