V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

V prístavnom meste Čchongdžin na východnom pobreží Severnej Kórey sa v stredu odohrala udalosť, ktorá vzbudila značnú pozornosť nielen v krajine, ale aj v zahraničí. Počas slávnostného spustenia najnovšieho a zároveň najväčšieho severokórejského torpédoborca triedy Čchö Hjon, vážiaceho 5000 ton, došlo k technickej chybe, ktorá spôsobila vážne problémy pri samotnom uvedení plavidla na vodu.

Severokórejské štátne médiá uviedli, že nehodu spôsobila porucha mechanizmu, v dôsledku ktorej došlo k predčasnému skĺznutiu kormy lode. Pri incidente bol osobne prítomný aj vodca krajiny Kim Čong-un, ktorý sa k celej situácii vyjadril mimoriadne ostro. Vo svojom vyhlásení hovoril o „kriminálnom čine“ a obvinil zodpovedných zo „zanedbania, nezodpovednosti a nevedeckého empirizmu, ktorý je mimo hraníc možného a nemožno ho tolerovať“.

Podľa severokórejskej tlačovej agentúry KCNA síce trup torpédoborca utrpel poškodenie, no nešlo vraj o rozsiahle škody. Agentúra AFP však uvádza, že došlo k rozdrveniu trupu plavidla a loď po neúspešnom pokuse o bočné spustenie zostala visieť vo vode. Ide teda o rozpor medzi oficiálnou severokórejskou verziou a medzinárodnými hodnoteniami incidentu.

Zodpovednosť za incident sa okamžite začala vyšetrovať. Už vo štvrtok si bezpečnostné úrady predvolali vedúceho lodenice v Čchongdžin, kde k nehode došlo. Prvé výsledky podvodnej aj vnútorných inšpekcií ukázali, že spodná časť lode nie je narušená a nevykazuje žiadne diery, čo môže zmierniť následky zlyhania.

Medzinárodné a lokálne závery sa líšia

Agentúra KCNA doplnila, že trup na pravej strane bol poškriabaný a do zadnej časti plavidla prenikla určitá časť morskej vody. Podľa odborných odhadov by malo odčerpanie vody zo zaplavenej komory trvať dva až tri dni, kým úplná obnova poškodeného boku torpédoborca si vyžiada približne desať dní. Tieto informácie naznačujú, že hoci nešlo o úplné potopenie ani rozsiahlu deštrukciu, loď bola zasiahnutá natoľko, že si vyžaduje zásadné opravy ešte pred uvedením do služby.

Tento torpédoborec bol predstavený ako najväčšia vojnová loď v histórii Kórejskej ľudovodemokratickej republiky a jeho hlavnou úlohou má byť preprava viac ako 70 rakiet. Ide o súčasť širšej snahy Pchjongjangu o posilnenie svojich námorných kapacít v čase zvyšujúcich sa regionálnych napätí.

Nehoda tak vrhá tieň na prezentovanú vojenskú silu krajiny a ukazuje, že ani starostlivo kontrolované režimy nie sú imúnne voči technickým zlyhaniam. Reakcia severokórejského vodcu však naznačuje, že Pchjongjang bude hľadať vinníka a pokúsi sa vyslať jasný signál o tom, že podobné zlyhania sú v ich vojensko-priemyselnom komplexe neprípustné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP