V tomto texte boli použité materiály TASR.

Automobilka Stellantis čelí v Taliansku výraznému poklesu výroby aj počtu pracovných miest. Podľa odborovej organizácie Fiom-Cgil prišla spoločnosť v krajine od roku 2020 do konca roka 2024 o takmer 10-tisíc zamestnancov a produkcia vozidiel sa v porovnaní s obdobím pred dvoma dekádami znížila viac než o polovicu. Tento vývoj poukazuje na zmeny, ktorými prechádza európsky automobilový priemysel, od klesajúceho dopytu po tradičných modeloch až po náročný prechod na elektrifikáciu.

Podľa údajov odborárov klesol počet pracovníkov Stellantisu v Taliansku zo 37 288 na konci roka 2020 na 27 632 v závere roka 2024. Produkcia sa prepadla zo zhruba jedného milióna vozidiel v roku 2004 na menej než 480-tisíc v roku 2024. Pokles zasiahol najmä ikonické talianske značky Fiat, Lancia či Alfa Romeo, ktoré patria do portfólia Stellantisu a kedysi tvorili základ domácej výroby.

Slabší dopyt a strata trhového podielu

Fiom-Cgil upozorňuje, že situácia v Taliansku odráža širší problém Stellantisu na európskom trhu. V čase, keď automobilka čelí rastúcej konkurencii zo strany ázijských výrobcov a nástupu elektromobilov, dopyt po jej tradičných modeloch klesá. V samotnom Taliansku sa podiel Stellantisu na trhu znížil pod 30 % v roku 2023, zatiaľ čo ešte v roku 2022 presahoval 35 %.

Tento trend znižujúceho sa dopytu súvisí nielen so zmenou preferencií zákazníkov smerom k elektrickým a hybridným vozidlám, ale aj s makroekonomickými faktormi, ktoré v posledných rokoch oslabili európsky automobilový sektor. Odborová organizácia pritom upozorňuje, že pokles produkcie ohrozuje nielen pracovné miesta, ale aj technologický a priemyselný ekosystém, ktorý je pre Taliansko kľúčový.

stellantis a ram
Stellantis/Ramtrucks

Nádej pre taliansku výrobu

Stellantis sa snaží zvrátiť negatívny trend a plánuje posilniť výrobu v Taliansku uvedením hybridnej verzie populárneho modelu Fiat 500. Novinka by sa mala vyrábať v závode Mirafiori v Turíne a na trh sa dostane koncom tohto roka. Spoločnosť očakáva, že hybridný Fiat 500 priláka zákazníkov, ktorí hľadajú úspornejšiu alternatívu k plne elektrickým vozidlám, a pomôže stabilizovať produkciu aj zamestnanosť v domácom prostredí.

Aj keď nový model môže priniesť istú úľavu, odborníci upozorňujú, že dlhodobé oživenie výroby bude závisieť od schopnosti Stellantisu prispôsobiť sa dynamike trhu a investovať do inovácií v oblasti elektrifikácie. Súčasná situácia poukazuje na zložitý prechod automobiliek na novú éru mobility, v ktorej sa konkurencia zostruje a tradičné značky čelia potrebe radikálnej transformácie

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP