Po dvoch neúspešných spoločnostiach založil tretiu. Spoločne s 12 ďalšími osobami investovali 28 000 dolárov a otvorili závod s prvou pohyblivou výrobnou linkou. Spôsobili tak revolúciu výrobných procesov v automobilovom priemysle.
Prvú továreň dodnes úspešnej firmy Ford Motor Company založil 16. júna 1903 v Detroite americký vynálezca a priemyselník Henry Ford. Dnes (16. júna) uplynie od jej otvorenia 120 rokov.
„Vizionárstvo a podnikateľské schopnosti Forda s presahom do celého sveta umožnili vznik množstva vozidiel charakterizujúcich éru, v ktorej boli vyrábané. Aj tie, ktoré nakoniec neboli rekordéri v predajoch, s odstupom času ukázali svoj význam pre rozvoj automobilky,“ uviedol pre TASR Juraj Vrbik zo spoločnosti, ktorá sa venuje renovácii a servisu historických vozidiel.
Už v ranom detstve prejavoval Henry Ford veľký záujem o mechaniku. Vo svojej dielni ako 15-ročný skonštruoval parný stroj. V júli 1891 sa zamestnal ako inžinier v Edison Illuminating Company v Detroite ako hlavný inžinier. Thomas Edison sa stal Fordovým celoživotným mentorom a priateľom.
Jeho kariéra konštruktéra automobilov sa datuje od zimy 1893, keď ho záujem o spaľovacie motory priviedol ku skonštruovaniu malého jednovalcového benzínového modelu. Prvý motor Ford skonštruoval na drevenom stole v kuchyni. Neskoršia verzia tohto motora poháňala jeho prvý automobil – rám vybavený štyrmi kolesami z bicykla a Quadricycle (štvorkolka) dokončil v roku 1896. Vozidlo vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.
Povzbudený týmto úspechom založil spolu s ďalšími investormi v roku 1899 Detroit Automobile Company. Firmu však nechal zbankrotovať, lebo bol presvedčený, že jeho autá môžu byť ešte lepšie a je predčasné začínať s masovou výrobou.
Ford sa medzičasom venoval navrhovaniu a konštruovaniu pretekárskych áut. V novembri 1901 založil svoj druhý automobilový podnik – Henry Ford Company, ktorý však už začiatkom roku 1902 opustil. Firma sa neskôr premenovala na Cadillac Motor Car Company a stala sa výrobcom luxusných automobilov.
Vznikom firmy Ford Motor Company podnikateľ naplnil svoju víziu do poslednej bodky. Prvé auto vyrobené spoločnosťou sa predalo už 15. júla 1903. Ford vlastnil 25,5 percent akcií, pričom prezidentom a kontrolným vlastníkom sa stal v roku 1906.
Továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Ford takto dosiahol pásovú výrobu cenovo dostupných automobilov.
Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza. „Ford T bol prvým sériovo vyrábaným automobilom, ktorého sa v rokoch 1908 až 1927 vyrobilo 15 miliónov a až do roku 1927 držal rekord v počte vyrobených kusov. Bolo to hlavne vďaka robustnej konštrukcii, ľahkej opraviteľnosti a hlavne efektívnej pásovej výrobe, zavedenej v roku 1914. Vďaka nej klesla cena vozidla takmer o polovicu. Jeho viac ako dôstojným nástupcom sa stal Ford A. Bol prvým vozidlom s modrým emblémom, vyrábaným od roku 1931 aj v nemeckom Kolíne a symbolizuje začiatok expanzie automobilky do celého sveta. Na rozdiel od svojho predchodcu ho už ponúkali v štyroch farbách. Za jeho konštrukciou stál okrem Henryho Forda aj jeho syn Edsel,“ vysvetlil Juraj Vrbik.
V roku 1919 Henry Ford, jeho manželka Clara a jediný syn Edsel získali podiely všetkých menšinových akcionárov za viac ako 105 miliónov dolárov. Stali sa tak jedinými vlastníkmi spoločnosti.
„Nasledoval model A, čo bolo už podstatne dospelejšie auto. Dodnes je obľúbené po celom svete u reštaurátorov a Hot-Rod scény. Abecedne môžeme pokračovať modelom Ford F, dôležitým zástupcom značky v povojnovej ére hlavne na americkom trhu. Praktický pick-up sa vyrábal od roku 1948 vo viacerých verziách a tonážach. Niekoľko rokov patril v zámorí k najpredávanejším automobilom a za všetko hovorí fakt, že sa vyrába dodnes už vo svojej 12. generácii,“ povedal pre TASR Juraj Vrbik.
Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete. Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.
Henry Ford zomrel vo svojom sídle Fair Lane Estate v Dearborne 7. apríla 1947. Pochovaný je na rodinnom cintoríne v biskupskom kostole sv. Marty v Detroite. Spoločnosť Ford Motor Company mala koncom roka 2022 po celom svete viac ako 173 000 zamestnancov a je doteraz jedným z najväčších výrobcov automobilov na svete.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nevieš sa dočkať GTA 6? Táto akčná pecka ti skráti čakanie
USA vytiahli vojenský tromf. Armáda nasadí dron vo veľkosti dlane, funguje bez GPS
Nečakaný prepadák MCU. Nadšené ohlasy nepomohli, iba jedna Marvelovka dopadla horšie
Posledná vesmírna hrdinka Sovietskeho zväzu je na smiech, slávu vymenila za propagandu
Európa cúva od zelenej ideológie. Viaceré krajiny sa po 40 rokoch vracajú k jadru, dôvod je jasný
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Katastrofa vo Švajčiarsku: Masívny ľadovec sa zrútil na dedinu, lavína pochovala celé domy (VIDEO)
Volvo škrtá 3 000 ľudí a mení stratégiu. Slovensko investovalo do automobilky 270 miliónov eur, neistota rastie
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
Na Slovensko sa rútia tropické teplo a silné búrky. Tieto časti si to odnesú najviac (PREDPOVEĎ)
ZSSK výrazne zvyšuje ceny lístkov: Za niektoré si priplatíš až o 125 % viac
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Posledná vesmírna hrdinka Sovietskeho zväzu je na smiech, slávu vymenila za propagandu
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Ukrajina dostane ultimátnu zbraň. Vyzerá ako z budúcnosti a zmení vojnu
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Nečakaný prepadák MCU. Nadšené ohlasy nepomohli, iba jedna Marvelovka dopadla horšie
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ukrajina dostane ultimátnu zbraň. Vyzerá ako z budúcnosti a zmení vojnu
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Posledná vesmírna hrdinka Sovietskeho zväzu je na smiech, slávu vymenila za propagandu
- PRELOM: Vedci vložili kvantové diamanty do ľudských buniek, výsledok mení dejiny medicíny
-
- Američania ohúrili svet. Z opačného konca planéty vypustili jadrovú raketu, trafila cieľ na meter presne
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Západ má dôvod na obavy. Čína nasadí elektromagnetickú zbraň, ktorá strieľa 3000 nábojov za minútu
- Ukrajina dostane ultimátnu zbraň. Vyzerá ako z budúcnosti a zmení vojnu
- „Utopí“ všetko v okruhu 200 km. Američania dostali jednu z najhrozivejších zbraní
Japonsko „zbrojí“ v kľúčovom komponente. Dohodli sa s krajinou, ktorej pomoc určite nečakali
Ukrajinské drony devastujú ruskú výrobu. Moskva reaguje na masívny útok
Cena zlata sa stabilizuje. Zmiernenie obchodného napätia spomaľuje rast kovu
Čistenie vôd a boj proti znečisteniu. Slovenská veda v centre pozornosti
Umelá inteligencia mení spôsob, ako fungujú firmy. Známe značky to dávno pochopili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Katastrofa vo Švajčiarsku: Masívny ľadovec sa zrútil na dedinu, lavína pochovala celé domy (VIDEO)
Volvo škrtá 3 000 ľudí a mení stratégiu. Slovensko investovalo do automobilky 270 miliónov eur, neistota rastie
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
Na Slovensko sa rútia tropické teplo a silné búrky. Tieto časti si to odnesú najviac (PREDPOVEĎ)
ZSSK výrazne zvyšuje ceny lístkov: Za niektoré si priplatíš až o 125 % viac
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené