Európske vlády majú síce obavy zo záplavy lacných čínskych elektrických vozidiel (EV), no zároveň tvrdo súperia o podiel na investíciách do výroby a do pracovných miest, ktoré prinášajú noví konkurenti. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Zatiaľ čo Európska únia (EÚ) vyšetruje čínske dotácie na výrobu elektromobilov a zavádza clá na ich dovoz, vlády v bloku sa snažia stimulmi prilákať čínske firmy, aby si u nich postavili európske továrne.
Výrobné náklady pre čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ako sú BYD, Chery Automobile či štátom vlastnený Saic Motor, sú doma oveľa nižšie, napriek tomu sa chcú usadiť v Európe, aby ušetrili na preprave a vyhli sa clám.
„Čínski výrobcovia vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi,“ povedal Gianluca Di Loreto z poradenskej firmy Bain & Company.
Predaj áut čínskych značiek predstavoval v minulom roku len 4 % z európskeho trhu a podľa konzultačnej spoločnosti AlixPartners do roku 2028 stúpne len na 7 %.
Maďarsko, ktoré v roku 2023 vyrobilo približne 500.000 vozidiel, si zabezpečilo prvú európsku investíciu čínskej automobilky. Oznámil ju minulý rok čínsky gigant BYD, ktorý v roku 2025 zvažuje aj druhý európsky závod.
Budapešť rokuje tiež s Great Wall Motor o jeho prvom závode v Európe. Ponúka hotovosť na vytváranie pracovných miest, daňové úľavy a uvoľnenú reguláciu v cieľových zónach, aby prilákalo zahraničné investície.
Čínsky Leapmotor chce zase využiť existujúcu kapacitu francúzsko-talianskeho partnera Stellantis, pričom si vybral za svoju výrobnú základňu jeho závod v meste Tychy v Poľsku.
Španielsko, druhý najväčší producent áut v Európe po Nemecku, si zabezpečilo investíciu od Chery, ktorá začne s výrobou vo 4. štvrťroku v bývalom závode Nissanu v Barcelone. Španielsko môže získať aj avizovanú štvrtú gigatováreň, ktorú v Európe plánuje Stellantis s CATL. Automobilka Chery by chcela tiež druhé, väčšie zariadenie v Európe. Rokuje s viacerými vládami vrátane Ríma.
Saic má v úmysle postaviť dva európske závody, pričom Nemecko, Taliansko, Španielsko a Maďarsko sú v užšom výbere, uviedol zdroj, ktorý nechce byť menovaný.
V Európe pritom čelia čínski výrobcovia vyšším nákladom na všetko, od práce cez energie až po plnenie predpisov. Ich náklady na vývoz áut vyrobených v Číne sa však môžu rýchlo zvýšiť a ohroziť už aj tak slabé marže.
Čínski výrobcovia môžu považovať mzdové náklady v severnej Európe za príliš vysoké na konkurencieschopnú výrobu, zatiaľ čo juh kontinentu, Taliansko alebo Španielsko, ponúkajú rovnováhu medzi nižšími mzdovými nákladmi a relatívne vysokými výrobnými štandardmi, čo je obzvlášť dôležité pre prémiové vozidlá.
Pre lacnejšie vozidlá sú atraktívne lokality vo východnej Európe. A tiež Turecko, kde sa v súčasnosti vyrába približne 1,5 milióna áut ročne, väčšinou pre EÚ.
Colná únia Turecka s EÚ a dohody o voľnom obchode s krajinami mimo EÚ zaručujú bezcolný vývoz vozidiel aj komponentov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie
K zrážke záhadného objektu s Marsom môže prísť už čoskoro. NASA má šancu na životnú misiu
Nevinný zvyk s mobilom sa mení na riziko. Výskum ukázal šokujúce fakty
Sú späť v móde a zoženieš ich za prijateľnú sumu. Toto sú TOP véčkové smartfóny na slovenskom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď zaútočil na muža pri Prievidzi: Zraneného previezli do nemocnice
Armáda v najvyššej pohotovosti: Poľsko hlási narušenie vzdušného priestoru
Dovolenkári pozor: Obľúbená destinácia zavádza prísne pokuty aj za zber kamienkov. Kontrolovať pláže majú drony
„Budú mať otvorené ústa ešte dva týždne.“ Fico posiela z Číny štipľavý odkaz, opozíciu pozýva na návštevu
Smrteľná nehoda lanovky v Lisabone: Počet obetí stúpol, vláda vyhlásila štátny smútok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Dorazila spása letectva. Prelomový motor neprodukuje emisie a efektivitou preráža všetky rekordy
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
- Ochráni kontinent pred Rusmi aj CO₂. Európa má v rukách tajnú zbraň, odborníci zvažujú jej nasadenie
-
- Ochráni kontinent pred Rusmi aj CO₂. Európa má v rukách tajnú zbraň, odborníci zvažujú jej nasadenie
- Nemajú proti nej šancu. F-16 dostane desivú zbraň, ktorá môže zachrániť Ukrajinu
- Známy slovenský operátor odomkol tri platené stanice. Sú zadarmo pre všetkých počas celého septembra
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- AKTUÁLNE: Na Slovensku končia tri obľúbené české stanice. Toto je ich náhrada
- Ochráni kontinent pred Rusmi aj CO₂. Európa má v rukách tajnú zbraň, odborníci zvažujú jej nasadenie
- Nemajú proti nej šancu. F-16 dostane desivú zbraň, ktorá môže zachrániť Ukrajinu
- Sylvester Stallone ako mafián aj veľký hit Netflixu. TOP 14 noviniek na streamovacích službách v septembri
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
Oficiálne závery sú vonku. SAV potvrdzuje bezpečné množstvá DNA v dávke
Putin a Si Ťin-pching sa rozprávali o nesmrteľnosti. Chcú sa dožiť 150 rokov, televízia zvuk vypla
Fico to povedal Putinovi jasne: Slovensko má s ruskými energiami jasný plán, spomenul aj USA
Známy podvod opäť terorizuje celé Slovensko. Podvodníci chcú pripraviť ľudí o úspory zákerným spôsobom
Populárna športová TV aj filmová špecialita. Slovenská služba sprístupnila zákazníkom prémiové kanály
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP