V tomto texte boli použité materiály TASR.

Európska komisia spravila ďalší výrazný krok smerom k elektrifikovanej budúcnosti dopravy. V Bruseli predstavila komplexný balík opatrení, ktorého cieľom je podporiť prechod automobilového priemyslu na čistú mobilitu, posilniť konkurencieschopnosť európskych výrobcov a zároveň znížiť závislosť Únie od externých dodávateľov technológií a surovín. Ide o jeden z najrozsiahlejších zásahov do pravidiel fungovania automobilového sektora za posledné roky.

Automobilový priemysel má v Európe strategický význam. Zamestnáva milióny ľudí, vytvára vysokú pridanú hodnotu a je motorom technologických inovácií. Práve preto sa EK snaží skĺbiť klimatické ambície s ekonomickou realitou a požiadavkami samotného odvetvia. Nový balík reaguje nielen na potrebu dekarbonizácie, ale aj na tlak výrobcov, ktorí dlhodobo volajú po zjednodušení regulácií a väčšej flexibilite pri plnení emisných cieľov.

Flexibilnejšie pravidlá a menej byrokracie

Jedným z hlavných pilierov balíka je znižovanie administratívnej záťaže. Komisia plánuje obmedziť počet sekundárnych právnych predpisov, ktoré by mali vstúpiť do platnosti v nasledujúcich rokoch, a zároveň zefektívniť testovanie nových osobných vozidiel, dodávok aj nákladných áut. Výsledkom má byť výrazná úspora nákladov, ktorá sa odhaduje na približne 706 miliónov eur ročne.

Zmeny sa dotknú aj elektrických dodávok v domácej doprave. Tie budú po novom postavené na rovnakú úroveň ako vozidlá so spaľovacím motorom, pokiaľ ide o časy odpočinku a pravidlá pre vodičov. To má odstrániť jednu z praktických bariér, ktorá doteraz brzdila širšie nasadzovanie elektrických dodávok v logistike a rozvoze.

Malé dostupné elektromobily a podpora dopytu

Zaujímavou novinkou je zavedenie novej kategórie vozidiel v rámci iniciatívy „Malé dostupné autá“. Ide o elektromobily s dĺžkou do 4,2 metra, ktoré majú potenciál osloviť masového zákazníka, najmä v mestskom prostredí. Členské štáty vďaka tomu získajú priestor na vytváranie cielených stimulov, ktoré podporia dopyt po malých elektromobiloch vyrobených priamo v EÚ.

Komisia sa pritom nesústredí len na ponuku, ale aj na dopyt. Na strane ponuky prichádza s prehľadom existujúcich noriem emisií CO2 pre osobné autá a dodávky, ako aj s cielenými úpravami pravidiel pre ťažké úžitkové vozidlá. Na strane dopytu navrhuje iniciatívu zameranú na dekarbonizáciu firemných vozidiel, pričom zavádza záväzné národné ciele pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami.

Firemné flotily sú v tomto kontexte mimoriadne dôležité. Najazdia totiž výrazne viac kilometrov než súkromné autá, a ich elektrifikácia tak môže priniesť rýchlejšie a výraznejšie zníženie emisií. Vozidlá s nulovými alebo nízkymi emisiami a s označením „Vyrobené v EÚ“ budú mať výhodu pri čerpaní verejnej finančnej podpory.

Rok 2035 nebude znamenať koniec spaľovacích motorov

Jednou z najdiskutovanejších tém zostáva cieľ pre rok 2035. Podľa nových pravidiel budú musieť výrobcovia automobilov dosiahnuť zníženie emisií o 90 %. Zvyšných 10 % bude možné vykompenzovať použitím nízkouhlíkovej ocele vyrobenej v Únii, ako aj prostredníctvom elektronických palív a biopalív. To v praxi znamená, že ani po roku 2035 nezmiznú zo ciest všetky autá so spaľovacím motorom.

Popri elektromobiloch a vodíkových vozidlách tak budú môcť naďalej fungovať aj plug-in hybridy, vozidlá s predĺžením dojazdu, mild hybridy či autá so spaľovacím motorom, pokiaľ splnia stanovené podmienky. Výrobcovia zároveň získajú možnosť využívať do roku 2035 takzvané super kredity na malé cenovo dostupné elektromobily vyrobené v EÚ, čo má urýchliť ich uvádzanie na trh.

Dodatočná flexibilita sa zavádza aj pre cieľ do roku 2030. Pri osobných autách a dodávkach bude možné využívať pôžičky medzi rokmi 2030 až 2032, zatiaľ čo pri dodávkach sa cieľ zníženia emisií CO2 do roku 2030 upravuje z pôvodných 50 % na 40 %. Zmeny sa dotknú aj ťažkých úžitkových vozidiel, kde Komisia navrhuje cielené úpravy emisných noriem s cieľom uľahčiť dodržiavanie pravidiel.

Dôležitou súčasťou balíka je aj program Battery Booster s rozpočtom 1,8 miliardy eur. Jeho ambíciou je urýchliť rozvoj hodnotového reťazca batérií vyrábaných výlučne v EÚ a posilniť tak technologickú aj strategickú autonómiu Európy v kľúčovej oblasti elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP