V tomto texte boli použité materiály TASR.

Španielsko sa opäť zaradilo medzi najhlasnejších európskych podporovateľov úplného ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi. Madrid trvá na tom, aby Európska komisia nemenila plánovaný zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 a varuje, že akékoľvek oslabenie cieľa by mohlo poškodiť európske hospodárstvo, automobilový priemysel aj pracovné miesta. Téma opäť rezonuje po tom, čo sa objavili náznaky, že Brusel pripravuje nové, miernejšie klimatické regulácie.

Španielsky premiér Pedro Sánchez adresoval predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej list, v ktorom dôrazne odmietol akúkoľvek zmenu legislatívneho cieľa. „Preto odmietame, aby sa spaľovacie vozidlá alebo iné technológie, ktoré nie sú preukázateľne rentabilné, mohli naďalej predávať po roku 2035,“ uviedol Sánchez. Španielsko považuje dátum 2035 za kľúčový míľnik pre transformáciu európskej mobility a tvrdí, že len jasne stanovené pravidlá vytvárajú dostatočný tlak na inovácie.

Postoj španielskej vlády prichádza v reakcii na slová predsedu Európskej ľudovej strany Manfreda Webera, ktorý naznačil, že pripravované návrhy Komisie počítajú s miernejším cieľom. Podľa jeho vyjadrenia by mali automobilky po roku 2035 zabezpečiť zníženie emisií nových vozidiel o 90 %, a nie o 100 %, ako pôvodne stanovoval klimatický balík Fit for 55. Ide o zásadnú zmenu, ktorá by v praxi umožnila ponechať na trhu obmedzený počet spaľovacích vozidiel, napríklad pre špecifické segmenty či technológie.

Weberovo vyhlásenie vyvolalo okamžite otázniky, keďže oficiálny návrh Komisia ešte nepredstavila. Podľa zdrojov oboznámených so situáciou by Brusel mal dokument zverejniť budúci týždeň. Naznačené zmiernenie by však znamenalo významný odklon od doterajšej klimatickej línie Európskej únie a jeho dôsledky by zasiahli celý automobilový ekosystém – od výrobcov batérií až po infraštruktúru nabíjania.

Madrid argumentuje, že ak Európa povolí brzdy, stratí náskok v globálnom prechode na elektromobilitu. Španielsko patrí ku krajinám, ktoré masívne investujú do výroby batérií aj rozvoja elektromobilov, a úplný zákaz spaľovacích motorov vníma ako strategickú výhodu v konkurenčnom boji s USA a Čínou. Oslabenie klimatických cieľov by podľa vlády podkopalo dôveru investorov a spomalilo prechod na čisté technológie, čo by sa napokon negatívne prejavilo aj na pracovných miestach.

Debata o roku 2035 sa tak stáva jednou z najdôležitejších tém aktuálneho európskeho politického cyklu. Kým niektoré krajiny a priemyselné skupiny volajú po flexibilite a varujú pred dopadmi na ceny áut či dostupnosť mobility, Španielsko upozorňuje, že prílišné ústupky môžu Európu v globálnych pretekoch pripraviť o vedenie. Jasnejšie kontúry získame po tom, ako Komisia zverejní nové návrhy – no už dnes je zrejmé, že diskusia o budúcnosti spaľovacích motorov bude jednou z najostrejších v rámci európskej klimatickej politiky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP