V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje na vážne dôsledky, ktoré môžu nastať v prípade nesplnenia prísnejších emisných limitov stanovených Európskou úniou (EÚ). Pokuty za prekročenie povolených hodnôt oxidu uhličitého (CO2) by mohli dosiahnuť miliardové sumy a podľa prezidenta združenia Lacu de Mea predstavujú ďalší príklad sebaškodenia zo strany Európy.

EÚ plánuje v nasledujúcich rokoch výrazne sprísniť emisné normy, aby splnila svoje klimatické záväzky. Súčasný limit, ktorý stanovuje priemernú hodnotu 115,1 gramu CO2 na kilometer na vozidlo, má klesnúť na 93,6 gramu v roku 2025 a následne na 49,5 gramu v roku 2030. Automobilky, ktoré tieto normy nesplnia, čelia vysokým pokutám.

Výzvy pre automobilový priemysel

Podľa odvetvia je táto kombinácia sprísnených limitov a nákladov na transformáciu výroby do udržateľnej podoby veľkou finančnou záťažou. Navyše, klesajúci dopyt po elektromobiloch by mohol ešte viac znížiť schopnosť automobiliek generovať zisky potrebné na investície do inovácií. Prezident ACEA, Laca de Meo, zdôraznil, že odvetvie už čelí bezprecedentným výzvam. Rýchly vzostup elektromobility v Číne, ktorá dominuje globálnemu trhu, a obavy z rastúceho protekcionizmu v medzinárodnom obchode komplikujú situáciu európskych výrobcov.

De Meo vyhlásil, že Európa si týmto krokom strieľa do nohy. Podľa neho by sa mali zdroje uvoľniť na podporu inovácií, namiesto toho, aby boli automobilky penalizované. Hoci elektromobily predstavujú významnú súčasť riešenia klimatických výziev, dopyt po nich začína stagnovať. Spotrebitelia často váhajú kvôli vyššej cene vozidiel, nedostatočnej infraštruktúre nabíjacích staníc a obavám o životnosť batérií. Táto situácia komplikuje snahy automobiliek o splnenie emisných cieľov, keďže vozidlá so spaľovacími motormi stále tvoria veľkú časť ich predaja.

Pixabay

Riziká pre budúcnosť automobilového priemyslu

ACEA varuje, že tlak na znižovanie emisií CO2 v kombinácii s finančnými sankciami by mohol spôsobiť ďalšie miliardové straty pre automobilový priemysel. To by mohlo mať negatívny dopad nielen na výrobné závody, ale aj na zamestnanosť v tomto sektore. Automobilky budú musieť investovať do vývoja nových technológií, ktoré umožnia výrazné zníženie emisií, no súčasne čeliť rastúcej konkurencii zo strany čínskych a amerických výrobcov.

ACEA vyzýva európske inštitúcie, aby zvážili dopady svojich rozhodnutí na odvetvie a poskytli podporu, ktorá umožní hladší prechod na udržateľnú mobilitu. Podpora by mohla zahŕňať dotácie na vývoj ekologických technológií, budovanie infraštruktúry pre elektromobily a vyvážené regulácie, ktoré neznevýhodnia európske automobilky na globálnom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP