V tomto texte boli použité materiály SITA.

Nové clá, ktoré plánuje zaviesť administratíva Donalda Trumpa, môžu vážne zasiahnuť slovenskú ekonomiku. Sadzby až do výšky 30 % by mohli od augusta zdražiť slovenské tovary na americkom trhu, najmä automobily a ich súčiastky.

Podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka je Slovensko jednou z najviac ohrozených krajín EÚ, pokiaľ ide o colnú záťaž. Agentúra Fitch uvádza, že Slovensko má tretie najvyššie efektívne clo voči USA v rámci únie. V roku 2024 smerovalo za Atlantik 4 % nášho exportu, pričom hlavnú úlohu zohrávajú automobily a ich komponenty. USA sú ôsmym najväčším obchodným partnerom Slovenska, a hoci podiel exportu nie je obrovský, automobilový sektor je pre našu ekonomiku kľúčový.

„Clá by mohli negatívne ovplyvniť slovenský HDP o niekoľko desatín percentuálneho bodu ročne,“ varuje Horňák. Pri predchádzajúcom scenári s 20 % clami sa odhadoval kumulatívny pokles rastu HDP o 2,5 až 3 % v rokoch 2025 až 2027. S 30 % clami by mohol byť dopad ešte tvrdší, čím by sa zmazala značná časť očakávaného rastu na úrovni 1,5 % v budúcom roku.

Trumpova administratíva rozoslala listy 23 obchodným partnerom, pričom sadzby sa pohybujú od 20 do 50 %. Horňák to označuje za vyjednávaciu taktiku, ktorá má prinútiť krajiny k ústupkom. Napríklad bratislavský závod Volkswagenu, ktorý vyváža modely ako Porsche Cayenne či Audi Q7, posiela do USA až 25 % svojej produkcie, a clá by mohli výrazne znížiť jeho konkurencieschopnosť. Podobne je na tom nitriansky Jaguar Land Rover. Celkovo Slovensko v roku 2024 vyviezlo do USA približne 100-tisíc áut v hodnote 3,1 miliardy eur, a vyššie ceny by mohli časť exportu ohroziť.

Európska únia zatiaľ volí opatrný prístup. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen zdôraznila snahu o dohodu, no únia je pripravená na odvetu. Tá by mohla prísť v podobe zdanenia amerických digitálnych služieb, bánk či technologických firiem, kde má EÚ silnú pozíciu. „Únia má v oblasti služieb výhodu, ktorú by mohla využiť,“ poznamenal Horňák. Okrem toho EÚ disponuje nástrojom proti nátlaku (ACI), ktorý umožňuje zaviesť recipročné clá, obmedziť investície amerických firiem v Európe či zasiahnuť do duševného vlastníctva.

EÚ koniec plug-in-hybridov
TASR/FonTech (Úprava redakcie)

Slovensko, ako exportne orientovaná ekonomika, je mimoriadne zraniteľné. Automobilový sektor zamestnáva okolo 275-tisíc ľudí a tvorí 13 % HDP. Podľa Národnej banky Slovenska by clá mohli do roku 2027 znížiť rast HDP o 2,7 % a ohroziť až 20-tisíc pracovných miest. „Ak clá pribrzdia export, prví pocítia dopad pracovníci vo výrobe,“ upozorňuje Asociácia priemyselných zväzov a dopravy.

Čo môže Slovensko urobiť? Podľa odborníkov je kľúčové hľadať nové exportné trhy, napríklad v Ázii či v rámci EÚ, aby sa znížila závislosť od USA. Automobilky ako Volkswagen zatiaľ odmietajú presun výroby do USA, no tlak na znižovanie nákladov môže viesť k prepúšťaniu. „Predvídateľnosť prostredia je pre investície kľúčová,“ zdôraznil Alexander Matušek zo Zväzu automobilového priemyslu SR.

Trumpove clá prichádzajú v čase, keď globálna ekonomika čelí nestabilite. Obchodná vojna by mohla narušiť dodávateľské reťazce a zvýšiť ceny, čo by pocítili nielen firmy, ale aj spotrebitelia. Pre Slovensko je teraz dôležité podporovať rokovania EÚ o deeskalácii a hľadať spôsoby, ako ochrániť svoj kľúčový sektor.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP