V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nové 25 % clá na dovoz automobilov do USA môžu mať vážne hospodárske dôsledky nielen pre Európsku úniu, ale aj pre samotné Spojené štáty, varuje Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA). Podľa prezidentky VDA Hildegard Müllerovej opatrenia, ktoré majú vstúpiť do platnosti začiatkom apríla, predstavujú značnú záťaž pre globálne dodávateľské reťazce, na ktorých je automobilový priemysel závislý.

Zvýšenie ciel by mohlo viesť k rastu cien vozidiel na americkom trhu, obmedzeniu investícií a strate pracovných miest v sektore. Výrobcovia by mohli byť nútení prehodnotiť svoje výrobné stratégie, presunúť produkciu alebo hľadať alternatívne dodávateľské riešenia. Odborníci varujú, že tento krok môže vyvolať odvetné opatrenia zo strany EÚ, čo by mohlo eskalovať obchodné napätie a negatívne ovplyvniť hospodársky rast na oboch stranách Atlantiku.

Dopady na európsky aj americký trh

Podľa Müllerovej budú nové clá výrazne ovplyvňovať export z EÚ, pričom zároveň môžu poškodiť americké hospodárstvo. VDA preto vyzýva na okamžité rokovania medzi USA a EÚ, aby sa predišlo obojstranným stratám a našlo sa prijateľné riešenie pre obe strany.

Spojené štáty sú kľúčovým trhom pre nemecké automobilky. Podľa údajov Spolkového štatistického úradu (Destatis) v roku 2023 smerovalo do USA 13,1 % všetkých áut vyvezených z Nemecka. Najviac zasiahnuté by mohli byť luxusné značky Porsche – v Severnej Amerike sa predalo takmer každé tretie ich vozidlo, BMWkaždé šieste auto tejto značky smerovalo do USA, Volkswagen, Audi a Mercedes-Benz – na USA pripadlo 12 až 15 % ich predaja.

Mário Šimovič/FonTech

Trumpove clá a reakcia priemyslu

Americký prezident Donald Trump v stredu (26. marca) oznámil, že zavádza 25 % clo na všetky automobily, ktoré neboli vyrobené v USA. Biely dom následne spresnil, že clá sa pripočítajú k už existujúcim a budú sa týkať osobných aj ľahkých nákladných vozidiel vyrobených v zahraničí.

Pre nemecké automobilky, ktoré majú v USA výrobné závody a širokú zákaznícku základňu, môže toto rozhodnutie znamenať zvýšenie cien pre spotrebiteľov, zníženie konkurencieschopnosti a možné presuny výroby. VDA preto apeluje na rýchle diplomatické riešenie, ktoré by zabránilo negatívnym dopadom na celý automobilový sektor.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP