V tomto článku boli použité materiály SITA.

Čína podala oficiálnu sťažnosť na pôde Svetovej obchodnej organizácie (WTO), v ktorej namieta proti rozhodnutiu Európskej únie (EÚ) zaviesť vysoké dovozné clá na čínske elektrické vozidlá. Čína tvrdí, že EÚ tým porušuje pravidlá WTO a využíva obchodné opatrenia na ochranu svojho trhu neprimeraným spôsobom.

elektromobilita
michael fousert/unsplash

Európska únia cche zaviesť clá na čínske elektromobily

EÚ minulý mesiac oznámila zavedenie antidumpingových ciel vo výške až 35 % na elektromobily vyrobené v Číne. Cieľom týchto ciel je podľa Bruselu zabrániť čínskym firmám, ktoré majú byť údajne podporované štátnymi subvenciami, v podhodnocovaní cien pri dovoze do Európy. Tieto clá majú byť v platnosti po dobu piatich rokov, ak nedôjde k dohode.

Čína namieta

Peking obviňuje EÚ zo „zneužitia obchodných nápravných opatrení“ a tvrdí, že opatrenie porušuje pravidlá WTO. Na druhej strane výkonný viceprezident Európskej komisie Valdis Dombrovskis označil európske opatrenia za „primerané“.

Dombrovskis tvrdí, že cieľom EÚ je len vyrovnať konkurenčné podmienky na trhu, keďže podľa Bruselu čínske elektromobily využívajú nespravodlivé cenové výhody.

Napätie medzi EÚ a Čínou

Konflikt poukazuje na prehlbujúce sa napätie medzi Čínou a EÚ v oblasti obchodu s elektromobilmi, ktoré predstavujú kľúčový segment budúcnosti automobilového priemyslu. Obidve strany sú momentálne v patovej situácii a spor môže mať vplyv nielen na trh s elektromobilmi, ale aj na širšie obchodné vzťahy medzi EÚ a Čínou.

Čo prinesie tento spor ďalej, zostáva otázkou. Ak WTO rozhodne v prospech Číny, EÚ by mohla byť nútená prehodnotiť svoje obchodné opatrenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú