V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Od 3. apríla vstúpili do platnosti nové 25-percentné clá na dovoz automobilov do USA, ktoré ohlásil prezident Donald Trump len niekoľko dní pred ich zavedením. Tento krok, zameraný na ochranu amerického automobilového priemyslu, spôsobil okamžité otrasy vo výrobe autodielov v Českej republike, kde je automobilový priemysel jedným z kľúčových pilierov ekonomiky

Jednou z prvých firiem, ktoré pocítili dopady, je Karsit z Jaroměře. Spoločnosť mala zabezpečovať dodávky komponentov pre karosérie, ktoré sa mali ďalej spracovávať v Srbsku a následne posielať do Kanady na montáž áut smerujúcich na americký trh. Generálny riaditeľ Jan Kříž potvrdil, že kontrakt v hodnote niekoľkých miliónov korún ročne bol pozastavený už 24 hodín po tom, čo Trump clo oznámil. „Prekvapila nás neuveriteľná rýchlosť, s akou náš odberateľ reagoval,“ povedal Kříž.

Nepriame dôsledky pre celý sektor

Aj väčšie spoločnosti sledujú vývoj s obavami. Brano Group, ktorá dodáva komponenty ako sú dverové systémy, tlmiče či ručné brzdy, zatiaľ neprišla o celú zákazku, no riaditeľ Pavel Juříček upozorňuje, že prepad predaja automobilov na americkom trhu môže znamenať pokles objednávok až o 30 %. „To zníži odber našich dielov,“ uviedol a zároveň kritizoval EÚ za slabú vyjednávaciu pozíciu voči USA.

Najviditeľnejší dopad ciel zaznamenali v Ostrave, kde americká spoločnosť Aludyne Czech uzavrela svoj závod a prepustila všetkých 331 zamestnancov. Hoci firma oficiálne neuviedla dôvody, kombinácia nových ciel na automobily a zvýšených ciel na hliník sa podľa viacerých indícií stala poslednou ranou pre prevádzku závodu.

YouTube screenshot

Obavy aj u automobiliek bez priameho exportu do USA

Zavedenie ciel ovplyvňuje aj spoločnosti, ktoré síce autá do USA priamo nevyvážajú, no pôsobia v dodávateľských reťazcoch. Hyundai Motor Manufacturing Czech napríklad nepredáva vozidlá na americkom trhu, no podľa hovorcu Jana Rodeka môžu clá negatívne vplývať na európsku ekonomiku, čím sa zníži dopyt aj po ich produktoch.

Podobný postoj zastáva aj Škoda Auto. Jej hovorca Tomáš Kotera upozornil, že zákaz predaja čínskych vozidiel v USA zvýši tlak čínskych výrobcov na Európu, čo môže ešte viac skomplikovať situáciu.

Odborníci varujú, že českému automobilovému priemyslu, ktorý zamestnáva približne 180 000 ľudí a podieľa sa desiatimi percentami na výkone celej ekonomiky, hrozia škody za desiatky miliárd korún. Situácia ukazuje, aké krehké sú globálne obchodné vzťahy a ako rýchlo môžu politické rozhodnutia ovplyvniť lokálnu ekonomiku, zamestnanosť aj investičné prostredie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP