V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Čínsky gigant v oblasti elektromobility BYD, ktorý v posledných rokoch šokoval svet svojím raketovým rastom a predbehol aj americkú Teslu, teraz čelí zreteľnému spomaleniu. Ako upozornila agentúra Reuters, automobilka v uplynulých mesiacoch znížila počet pracovných zmien vo viacerých svojich závodoch a odložila plány na výstavbu nových výrobných liniek.

Po tom, čo BYD v roku 2023 predal rekordných 4,27 milióna áut, väčšinu na domácom čínskom trhu, sa firma dostáva do novej fázy. Jej cieľom na tento rok je dosiahnuť predaj 5,5 milióna vozidiel, čo by znamenalo približne 30 % rast. Realita však ukazuje, že takýto cieľ nebude jednoduché naplniť.

Podľa viacerých nemenovaných zdrojov automobilka zrušila nočné zmeny a v niektorých továrňach znížila výrobnú kapacitu o tretinu. Tieto kroky zaviedla minimálne v štyroch svojich závodoch. Jeden zo zdrojov uviedol, že dôvodom je snaha šetriť náklady. Druhý naznačil, že rozhodnutia prišli po nesplnení predajných cieľov.

Cenová vojna a rastúce zásoby

BYD sa momentálne nachádza v strede ostrej cenovej vojny, ktorá zachvátila čínsky automobilový trh. Firma síce ponúkla výrazné zľavy, no tie zatiaľ nestačia na to, aby vykompenzovali nárast zásob a slabšiu dynamiku dopytu. Rast výroby sa v apríli 2025 spomalil na 13 %, v máji dokonca len na 0,2 %. To je najnižšia hodnota od februára 2024.

Regulačné úrady v Číne medzitým zvyšujú tlak na automobilky, aby zastavili neudržateľné cenové súboje, ktoré negatívne vplývajú na celé odvetvie, od výrobcov cez dodávateľov až po koncových predajcov. S cieľom kompenzovať stagnáciu na domácom trhu sa BYD čoraz viac obracia k zahraničiu. Za prvých päť mesiacov tohto roka predala firma 1,76 milióna áut, z čoho zhruba 20 % smerovalo na export. V zahraničí chce firma pokračovať v rozširovaní, a to najmä v Európe, Južnej Amerike a Ázii.

BYD

Pokračovanie je otázne

Zatiaľ nie je jasné, ako dlho budú obmedzenia vo výrobe trvať ani do akej miery ovplyvnia celoročné výsledky. Vzhľadom na silnú konkurenciu, tlak na marže a opatrnosť spotrebiteľov však bude BYD musieť zvažovať každý ďalší krok. Jeho úspech už nezávisí len od objemu produkcie, ale najmä od schopnosti flexibilne reagovať na meniace sa podmienky na globálnych aj domácich trhoch.

Ak BYD zvládne vyvážiť tempo expanzie s reálnym dopytom a zároveň si udrží konkurenčnú výhodu v oblasti cien a technológií, má stále dobré šance upevniť si pozíciu svetovej jednotky v elektromobilite. No časy nespútaného rastu sú, zdá sa, nateraz minulosťou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP