BMW sa znovu ozýva s výzvou na prehodnotenie plánu Európskej únie. Konkrétne ide o  zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035. Oliver Zipse, generálny riaditeľ BMW, počas autosalónu v Paríži upozornil na potrebu flexibilnejšej politiky. Tá by zohľadňovala nielen elektrifikáciu, ale aj alternatívne technológie, ako sú napr. e-palivá, biopalivá či vodíkové články. Tým by podľa neho Európa mohla znížiť svoju závislosť od čínskych batériových dodávateľov.

Podľa Zipseho je dôležité aby regulačné orgány umožnili automobilkám využívať rôzne pohonné systémy, ktoré dokážu znížiť emisie CO2. Tvrdí, že striktne elektrická budúcnosť ako ju EÚ plánuje, by mohla ohroziť konkurencieschopnosť európskych výrobcov. Zipse zdôrazňuje, že automobilky v regióne sú čoraz skeptickejšie. Práve preto potrebujú nový regulačný rámec, ktorý podporí technologickú rôznorodosť.

Jedným z hlavných dôvodov na zmenu plánu je podľa BMW aj potreba znížiť závislosť na Číne. Čínske firmy dominujú na trhu s batériami pre elektrické vozidlá, čo môže byť rizikom pre európsky priemysel. Ak by EÚ umožnila aj iné typy pohonu, výrobcovia by sa mohli zamerať na iné technológie. Tým by boli schopní znížiť potrebu dovážať kľúčové komponenty z Ázie.

Tlak na zmenu emisných cieľov

Zavedenie nulových emisií pre nové autá od roku 2035 je prelomovým krokom v boji proti klimatickým zmenám. Avšak mnoho výrobcov áut, vrátane BMW, Volkswagen či Renault, žiadajú o zmiernenie týchto cieľov. Argumentujú tým, že aktuálny dopyt po elektrických autách v Európe zaostáva za očakávaniami. Následkom toho môže byť problém pri plnení emisných noriem. Navyše sa obávajú vysokých pokút, ak sa im nepodarí splniť emisné limity.

Napriek týmto obavám sa niektoré európske krajiny ako napr. Nemecko, zatiaľ bránia akýmkoľvek zmenám v emisných cieľoch. Nemecko, kde sídli BMW, trvá na potrebe jasnej vízie pre priemysel a nevyhnutnosti zníženia emisií v súlade s klimatickými záujmami.

Flexibilná budúcnosť automobilového priemyslu?

Budúcnosť pohonu áut v Európe zostáva otvorená diskusii. Hoci EÚ plánuje presadzovať elektrifikáciu, je možné, že tlak zo strany automobiliek, by mohol viesť k prehodnoteniu niektorých vízií. Flexibilnejší prístup by mohol zabezpečiť, že Európa bude nielen ekologicky zodpovedná, ale aj konkurencieschopná na globálnom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú