Autonómne vozidlá sú v blízkej budúcnosti. Stále však majú pár nedostatkov
V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.
Počítačové videnie a programovanie, ktoré umožňujú autonómnym autám orientovať sa na cestách, sú dnes schopné zvládnuť až 98 % možných situácií. Napriek tomu však otázky o bezpečnosti stále pretrvávajú, najmä v súvislosti s tými 2 % situácií, ktoré sú nepredvídateľné a komplikované. Tieto informácie zazneli na konferencii Asociácie AI (ASAI). Hovorila o nich odborníčka na umelú inteligenciu a strojové učenie, Jemylia Raimbaultová.
Raimbaultová upozornila, že je potrebné udržiavať rovnováhu medzi optimizmom z technologického pokroku a realistickým pohľadom na jeho obmedzenia. Naprogramovanie autonómnych vozidiel dokáže riešiť bežné situácie na ceste. Problémy však nastávajú pri tzv. okrajových prípadoch. Tie môžu zahŕňať nečakané a zriedkavé situácie, ktoré počítačový systém nepredpokladá.
Ako príklad uviedla jazdu po úzkej horskej ceste s ostrými zákrutami a nepredvídateľnými prekážkami. Kým autonómne autá dokážu excelovať v ideálnych podmienkach na testovacích dráhach, realita je plná nečakaných zmien a dynamických podmienok. Práve tie sú pre tieto systémy stále veľkou výzvou.
Úrovne autonómie podľa SAE noriem
V oblasti autonómnych vozidiel existuje medzinárodný štandard, ktorý rozdeľuje ich úroveň autonómie do piatich kategórií. Ako Raimbaultová vysvetlila, prvé dve úrovne predpokladajú prítomnosť vodiča. Posledné dve už zahŕňajú plne autonómne riadenie bez zásahu človeka. Tieto normy stanovila organizácia SAE ešte v roku 2014. Avšak v roku 2021 boli prepracované aby lepšie reflektovali aktuálny stav technológií. A to hlavne pokiaľ ide o úrovne tri a štyri, ktoré vedú k plnej autonómii.
Autá ešte nie sú plne autonómne
Hoci marketingové kampane často propagujú autonómne vozidlá ako revolúciu v doprave, Raimbaultová zdôraznila, že dnešné technológie ešte nedosiahli úroveň úplnej autonómie. Aj autá ako Tesla, ktoré sa často spomínajú v súvislosti s autonómnym riadením. Podľa nej dosahujú len druhú úroveň. Dokonca aj robotické taxíky, ktoré sa testujú v niektorých mestách v USA, stále vyžadujú určitú formu dozoru.
Niektoré značky ako Honda a Mercedes-Benz, však už minulý rok predstavili vozidlá, ktoré dosahujú tretiu úroveň autonómie. Táto úroveň umožňuje aby vozidlo zvládalo určité situácie bez zásahu vodiča. Človek však musí byť stále pripravený prevziať kontrolu.
Autonómne vozidlá majú pred sebou ešte dlhú cestu, kým dosiahnu úplnú autonómiu. Aktuálne riešenia sa síce blížia k pokrytiu väčšiny situácií, no výzvou zostáva zvládnutie tých nepredvídateľných. Tie môžu mať zásadný vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bol výstrelkom, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Na umelej inteligencii zarábajú milióny. Tento neznámy ostrov našiel bizarnú dieru na trhu
Za týmto autom sa potrháme. Konečne spustili výrobu „Tesly snov“
Nad Teslou sa zmráka. Ďalší ikonický sci-fi film podáva žalobu na Muskove robotaxíky
Ušetríš až 200 €. Slovenský operátor odhalil neodolateľnú ponuku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Arabi ničia dôležitú surovinu. Stavajú megamesto, ktoré spotrebuje 20 % svetových zásob
- Za 5 minút 300 kilometrov. Nová batéria prekonala aj Teslu, spasí elektromobily
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s nevšedným pohonom budúcnosti
- Rozloží sa 15-krát rýchlejšie ako papier. Nový objav vyrieši najväčší problém ľudstva
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
- V sekunde ti ukradnú celý účet. Hackeri zneužívajú aplikáciu, ktorú používa skoro každý (+ako sa brániť)
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Robia chybu za chybou. Kľúčový závod automobilového giganta je na pokraji kolapsu
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Nemecký gigant valcuje trh. Predáva rekordné množstvo elektromobilov, odhalil tajomstvo úspechu
- S tou cenou pôjde na dračku. Číňania pustili na trh lacný elektromobil s dojazdom 600 km
Autonómne vozidlá sú v blízkej budúcnosti. Stále však majú pár nedostatkov
Počet výskumníkov vzrástol. Slovensko stále zaostáva
Svetlo v noci môže zabíjať. Predlžiť život si môžeš týmito návykmi
Automobilka GM zaznamenala pokles. Tržby jej však stúpli
Ďalšie podvody na Slovensku. DPB vyzýva k obozretnosti
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené