V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Slovenské firmy sa čoraz viac obracajú na umelú inteligenciu, keď príde na správu financií. Podľa najnovšieho prieskumu European Payment Report 2025, ktorý zverejnila spoločnosť Intrum, až 91 % slovenských podnikov už AI v oblasti riadenia platieb buď používa, alebo má v pláne ju implementovať. Tento údaj jasne ukazuje, že umelá inteligencia sa na Slovensku stáva štandardom a nie len trendom budúcnosti.

„Umelá inteligencia v odvetví kredit manažmentu a správy pohľadávok už dnes nie je len technologickým trendom, ale strategickým nástrojom, ktorý zásadne mení spôsob, akým firmy riadia financie, optimalizujú procesy a komunikujú so zákazníkmi,“ zdôrazňuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.

Zo samotného prieskumu vyplýva, že 59 % slovenských firiem už AI aktívne využíva, čím sa dostáva presne na úroveň európskeho priemeru.

Najviac sa darí retailu, doprave a poisťovniam

Slovensko však výrazne nezaostáva ani v ďalších ukazovateľoch. 32 % firiem plánuje AI zaviesť v blízkej budúcnosti, zatiaľ čo len 9 % spoločností o takejto investícii neuvažuje. Najaktívnejšími v adopcii technológie sú veľké firmy, z ktorých 80 % už AI implementovalo. Naproti tomu medzi malými a strednými podnikmi je tento podiel výrazne nižší, len 48 %.

Sektorovo je adopcia najvýraznejšia v maloobchode, doprave a poisťovníctve, kde firmy zaznamenávajú najvyššie prínosy. 24 % podnikov uvádza zníženie počtu oneskorených platieb a 20 % zlepšenie efektivity procesov. Tieto čísla potvrdzujú, že AI môže mať priame a merateľné pozitívne dopady na hospodárenie firmy.

využitie AI
Pexels

„Výsledky nášho prieskumu naznačujú, že slovenské podniky čoraz viac akceptujú AI ako strategický nástroj pre zlepšenie riadenia platieb. Výrazný medziročný nárast v mnohých kategóriách naznačuje, že firmy nielen prekonávajú počiatočnú nedôveru, ale začínajú vnímať AI ako konkurenčnú nevyhnutnosť,“ dodáva Musil.

Zlepšuje sa dôvera, no problémy pretrvávajú

Medzi hlavné prekážky však stále patrí nedostatok interných zručností, na ktorý upozorňuje 50 % oslovených manažérov. Dobrou správou je, že tento problém medziročne klesol o 14 percentuálnych bodov. Na druhej strane, ochrana súkromia a súlad s reguláciami EÚ zostáva horúcou témou.

53 % firiem podniká aktívne kroky na ochranu dát svojich zákazníkov, no 56 % priznáva, že môže mať problém zabezpečiť úplný súlad s novým európskym nariadením o AI.

Ak patríš medzi podnikateľov, ktorí ešte nad AI len uvažujú, je možno ten správny čas posunúť sa od úvah k činom. Prieskum European Payment Report 2025, ktorý sa realizoval medzi 9 150 firmami v 25 európskych krajinách (z toho 240 slovenských), naznačuje, že umelá inteligencia v oblasti správy platieb sa stáva normou. A pre tých, ktorí zostanú bokom, sa môže čoskoro stať konkurenčnou nevýhodou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP