Tím vedcov za pomoci umelej inteligencie zistil, že detail v jednom z najznámejších diel talianskeho renesančného majstra Raffaela, Madona della Rosa, pravdepodobne nie je jeho prácou. Detail sa týka tváre svätého Jozefa v ľavej hornej časti obrazu, ktorú AI označila za nezhodujúcu sa s Raffaelovým charakteristickým štýlom.

Dlhodobé dohady o pôvode obrazu Madona della Rosa sa opierajú o viaceré indície, no umelá inteligencia priniesla nový pohľad. Podľa tímu, ktorý sa skladal z britských a amerických výskumníkov, algoritmus strojového učenia naznačuje, že sv. Jozef je možno dielom iného umelca, pravdepodobne Raffaelovho žiaka. Na tému upozornil portál Science Alert.

Ako dokáže umelá inteligencia rozpoznať umelecký štýl

Na túto analýzu tím využil hlbokú analýzu rysov (deep feature analysis) na základe diel, ktoré sú Raffaelovmu štýlu určite priradené. Podľa slov Hassana Ugaila z University of Bratford, trénovali algoritmus na veľa známych Raffaelových diel, aby dokázal rozpoznať jeho štýl až do detailov, ako sú ťahy štetca, farebná škála či tieňovanie. Táto metóda kombinuje hlboké neurónové siete s podporou staršieho algoritmu strojového učenia (Support Vector Machine).

Táto technika bola v minulosti úspešne aplikovaná na rôzne obrazy s mierou presnosti až 98 %, pričom bola pôvodne navrhnutá na analýzu celých obrazov. Tentokrát sa vedci zamerali len na jednotlivé tváre a výsledky boli jednoznačné. Zatiaľ čo postavy Madony, dieťaťa a sv. Jána korešpondovali s Raffaelovým rukopisom, sv. Jozef nie.

Obraz Madona della Rosa bol pravdepodobne dokončený v rokoch 1518 až 1520. Už od polovice 19. storočia sa medzi historikmi umenia objavovali pochybnosti, či je naozaj celé dielo výsledkom Raffaelovej práce.

Tvár sv. Jozefa bola v diskusiách často označovaná za menej kvalitne prepracovanú, čo teraz potvrdil aj algoritmus. Existuje možnosť, že tento prvok vytvoril Giulio Romano, jeden z Raffaelových študentov, no konečný dôkaz zatiaľ chýba.

Madona della Rosa
Museo Nacional del Prado

Umelá inteligencia ako pomocník, nie náhrada odborníkov

Napriek prelomovému nálezu vedci zdôrazňujú, že umelá inteligencia by mala slúžiť len ako nástroj na podporu práce odborníkov. Autentifikácia umeleckého diela zahŕňa mnoho aspektov, od pôvodu cez použité pigmenty až po stav diela.  AI môže doplniť tradičné metódy, no nie ich nahradiť.

Výsledky štúdie prinášajú nový prístup k overovaniu pravosti umeleckých diel a naznačujú, že umelá inteligencia môže významne prispieť k poznaniu histórie a pôvodu klasických diel. Publikované boli v odbornom časopise Heritage Science a predstavujú ďalší krok v prepojení modernej technológie s historickým umením.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú